Asiakaslähtöisen munasolunsaajien hoitoprosessin kehittäminen lapsettomuusklinikalla
Rönkkö, Pia (2016)
Rönkkö, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115619
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli työelämä lähtöinen kehittämistyö, joka toteutettiin Väestöliiton lapsettomuus klinikoiden Helsingin yksikössä. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa uusi asiakaslähtöinen munansolunsaajien hoitoprosessi ja sen myötä parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa haastattelemalla munasolunluovutushoidon läpi käyneiden asiakkaiden näkemyksiä nykyisestä hoitoprosessista ja sen asiakaslähtöisyydestä. Tavoitteena oli myös huomioida klinikan kokeneen henkilökunnan ajatuksia hoitoprosessin parantamiseksi.
Uuden hoitoprosessin luominen aloitettiin määrittelemällä nykyinen munasolunsaajien hoitoprosessi. Tämän jälkeen kartoitettiin munasolunluovutushoidon läpi käyneiden asiakkaiden näkemyksiä nykyisestä hoitoprosessista, sen asiakaslähtöisyydestä ja heidän ehdotuksia hoitoprosessin parantamiseksi. Analysoitujen haastattelu aineistojen avulla tehtiin hahmotelma uudesta hoitoprosessista. Hahmotelma hoitoprosessista ja haastatteluiden tulokset esiteltiin klinikan henkilökunnalle, joka ideoi näiden pohjalta kehittämiskohteita uuteen hoitoprosessiin. Edellisten vaiheiden jälkeen kehitettiin lopullinen versio uudesta hoitoprosessista.
Munasolunluovutushoito on otettu käyttöön Väestöliiton klinikoilla vuonna 1991 ja se on nykyisin yksi standardi lapsettomuudenhoito menetelmä. Munasolunluovutushoito on saajille iso panostus henkisesti ja taloudellisesti. Hoitoprosessin kehittämisellä pyritään siihen, että hoitoprosessin toimimattomuuden takia he eivät joutuisi uusien pettymysten eteen. Terveydenhuollossa on ymmärretty viime vuosina asiakaslähtöisyyden tärkeys niin Suomessa, kuin maailmallakin.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Aineistonkeruu menetelmänä oli munasolunluovutushoidossa olleiden asiakkaiden teemahaastattelu. Tämän lisäksi henkilökunnan ehdotuksia hoitoprosessin kehittämiseksi kartoitettiin aivoriihi ideoinnin avulla. Teemahaastatteluun osallistui kahdeksan asiakasta ja haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Aivoriihi ideoinnin tuloksena syntyneet ideat pisteytettiin, ryhmiteltiin ja yhdisteltiin samaa tarkoittaviin ideoihin. Tämän jälkeen aineistosta muodostettiin uusi hoitoprosessi.
Haastatteluaineiston tulosten mukaan asiakaslähtöisyys on empaattista vuorovaikutusta ja asiakkaan kokonaisuuden huomioimista. Asiakkaat kokivat nykyisen hoitoprosessin sujuvana, mutta toisaalta kokivat siihen sisältyvän hallitsemattomuutta. Hyvänä nykyisessä hoitoprosessissa he kokivat tulosten mukaan olevan empaattisen ja yksilöllisen kohtaamisen ja hoitoprosessin yksilöllisyyden. Monipuolisiin palveluihin, hoitoprosessin yksilölliseen suunnitteluun ja psyykkiseen taakkaan tulisi tulosten mukaan kiinnittää huomiota uutta hoitoprosessia laadittaessa. Suomessa ei ole tehty tutkimuksia asiakaslähtöisyydestä lapsettomuushoitoihin liittyen. Ulkomaisista tutkimuksista on saatu samansuuntaisia tuloksia asiakaslähtöisyydestä lapsettomuushoitoihin liittyen kuin tässä opinnäytetyössä. Se osoittaa samojen asioiden olevan tärkeitä lapsettomuuspotilaille maan rajoista huolimatta. Jatkossa Väestöliiton klinikoilla tulisi tehdä seurantaa, siitä miten uuden hoitoprosessin käyttöönotto on mennyt.
Uuden hoitoprosessin luominen aloitettiin määrittelemällä nykyinen munasolunsaajien hoitoprosessi. Tämän jälkeen kartoitettiin munasolunluovutushoidon läpi käyneiden asiakkaiden näkemyksiä nykyisestä hoitoprosessista, sen asiakaslähtöisyydestä ja heidän ehdotuksia hoitoprosessin parantamiseksi. Analysoitujen haastattelu aineistojen avulla tehtiin hahmotelma uudesta hoitoprosessista. Hahmotelma hoitoprosessista ja haastatteluiden tulokset esiteltiin klinikan henkilökunnalle, joka ideoi näiden pohjalta kehittämiskohteita uuteen hoitoprosessiin. Edellisten vaiheiden jälkeen kehitettiin lopullinen versio uudesta hoitoprosessista.
Munasolunluovutushoito on otettu käyttöön Väestöliiton klinikoilla vuonna 1991 ja se on nykyisin yksi standardi lapsettomuudenhoito menetelmä. Munasolunluovutushoito on saajille iso panostus henkisesti ja taloudellisesti. Hoitoprosessin kehittämisellä pyritään siihen, että hoitoprosessin toimimattomuuden takia he eivät joutuisi uusien pettymysten eteen. Terveydenhuollossa on ymmärretty viime vuosina asiakaslähtöisyyden tärkeys niin Suomessa, kuin maailmallakin.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Aineistonkeruu menetelmänä oli munasolunluovutushoidossa olleiden asiakkaiden teemahaastattelu. Tämän lisäksi henkilökunnan ehdotuksia hoitoprosessin kehittämiseksi kartoitettiin aivoriihi ideoinnin avulla. Teemahaastatteluun osallistui kahdeksan asiakasta ja haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Aivoriihi ideoinnin tuloksena syntyneet ideat pisteytettiin, ryhmiteltiin ja yhdisteltiin samaa tarkoittaviin ideoihin. Tämän jälkeen aineistosta muodostettiin uusi hoitoprosessi.
Haastatteluaineiston tulosten mukaan asiakaslähtöisyys on empaattista vuorovaikutusta ja asiakkaan kokonaisuuden huomioimista. Asiakkaat kokivat nykyisen hoitoprosessin sujuvana, mutta toisaalta kokivat siihen sisältyvän hallitsemattomuutta. Hyvänä nykyisessä hoitoprosessissa he kokivat tulosten mukaan olevan empaattisen ja yksilöllisen kohtaamisen ja hoitoprosessin yksilöllisyyden. Monipuolisiin palveluihin, hoitoprosessin yksilölliseen suunnitteluun ja psyykkiseen taakkaan tulisi tulosten mukaan kiinnittää huomiota uutta hoitoprosessia laadittaessa. Suomessa ei ole tehty tutkimuksia asiakaslähtöisyydestä lapsettomuushoitoihin liittyen. Ulkomaisista tutkimuksista on saatu samansuuntaisia tuloksia asiakaslähtöisyydestä lapsettomuushoitoihin liittyen kuin tässä opinnäytetyössä. Se osoittaa samojen asioiden olevan tärkeitä lapsettomuuspotilaille maan rajoista huolimatta. Jatkossa Väestöliiton klinikoilla tulisi tehdä seurantaa, siitä miten uuden hoitoprosessin käyttöönotto on mennyt.