Pienten yritysten työterveysyhteistyötä kehittämässä Työterveys Wellamo Oy:ssä
Kousa, Päivi (2016)
Kousa, Päivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215637
Tiivistelmä
Pienet yritykset ovat merkittäviä työllistäjiä Suomessa. Yhä useampi työntekijä työskentelee pienessä tai keskisuuressa yrityksessä. Päijät-Hämeen alueella toimivalla Työterveys Wellamo Oy:llä on asiakkainaan suuri määrä pieniä yrityksiä, ja organisaatio on tärkeässä asemassa alueensa pienyritysten työntekijöiden työkyvyn tukemisessa ja työterveyden edistämisessä. Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämishanke, joka toteutettiin palvelumuotoiluprosessina.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää pienten asiakasyritysten kanssa tehtävää työterveysyhteistyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti. Tavoitteena oli kehittää työterveyshuollolle ja sen pienille asiakasyrityksille yhteistoimintamalli työpaikkaselvityksen ja sen yhteydessä tehtävän yhteisen riskien arvioinnin toteuttamiseksi. Tavoitteena oli myös kehittää työterveyshuollon toimintasuunnitelmamalli pienille asiakasyrityksille.
Palvelumuotoiluprosessin tutkimusvaiheen aineisto kerättiin kuudelta kehittämishankkeessa mukana olleelta asiakasyritykseltä teemahaastatteluilla sekä viideltä työterveyshoitajalta ryhmähaastattelussa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Suunnitteluvaiheessa työstettiin analysoidun aineiston, teoriatiedon sekä työpajojen tuloksien pohjalta konkreettiset tuotokset, jotka toimivat jatkossa arjen työkaluina työterveyshoitajien työssä pienten asiakasyritysten kanssa.
Tutkimusvaiheen tuloksissa korostui tiedottamisen merkitys. Työterveyshuollon mittarina pidettiin usein lääkärin vastaanotolle pääsyä. Työterveyshuollon rooli työkyvyn tukitahona ja yhteistyökumppanina vaatii edelleen kirkastamista. Tiedottamisen rinnalla yhteistoimintamalli riskien arvioinnin tekemiseksi yhdessä työpaikkakäynnillä, toiminnan kustannustehokkuus sekä selkeät ja ytimekkäät työterveyshuollon asiakirjat koettiin merkittävinä työterveysyhteistyössä.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää pienten asiakasyritysten kanssa tehtävää työterveysyhteistyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti. Tavoitteena oli kehittää työterveyshuollolle ja sen pienille asiakasyrityksille yhteistoimintamalli työpaikkaselvityksen ja sen yhteydessä tehtävän yhteisen riskien arvioinnin toteuttamiseksi. Tavoitteena oli myös kehittää työterveyshuollon toimintasuunnitelmamalli pienille asiakasyrityksille.
Palvelumuotoiluprosessin tutkimusvaiheen aineisto kerättiin kuudelta kehittämishankkeessa mukana olleelta asiakasyritykseltä teemahaastatteluilla sekä viideltä työterveyshoitajalta ryhmähaastattelussa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Suunnitteluvaiheessa työstettiin analysoidun aineiston, teoriatiedon sekä työpajojen tuloksien pohjalta konkreettiset tuotokset, jotka toimivat jatkossa arjen työkaluina työterveyshoitajien työssä pienten asiakasyritysten kanssa.
Tutkimusvaiheen tuloksissa korostui tiedottamisen merkitys. Työterveyshuollon mittarina pidettiin usein lääkärin vastaanotolle pääsyä. Työterveyshuollon rooli työkyvyn tukitahona ja yhteistyökumppanina vaatii edelleen kirkastamista. Tiedottamisen rinnalla yhteistoimintamalli riskien arvioinnin tekemiseksi yhdessä työpaikkakäynnillä, toiminnan kustannustehokkuus sekä selkeät ja ytimekkäät työterveyshuollon asiakirjat koettiin merkittävinä työterveysyhteistyössä.