Lasten välisen vuorovaikutuksen tukeminen liikunnan avulla päiväkotiryhmässä
Cederqvist, Suvi (2016)
Cederqvist, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215627
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena oli lasten välisen vuorovaikutuksen tukeminen liikunnan avulla päiväkotiryhmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea päiväkotiryhmän lasten välistä vuorovaikutusta liikunta tuokioiden aikana ja liikunnallisilla menetelmillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintakokonaisuus.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satuvakan päiväkoti Sotkamosta. Toteutin opinnäytetyöni toimintakerrat päiväkodin esikouluryhmässä. Toimintaan osallistui 18 lasta ja ohjasin kuusi toimintakertaa syyskuun 2016 aikana. Kolme toimintakerroista tapahtui liikuntasalissa ja kolme ulkona kentällä. Liikuntasalikerroilla teemoina olivat värit, pallo ja kehonosat, ja ulkokerroilla sääntö- ja mielikuvitusleikit. Suunnittelin toimintakerrat etukäteen toimintakerroille luomieni tavoitteiden pohjalta, sekä kirjasin työntekijälle havainnointilomakkeeseen arvioitavia ja havainnoitavia asioita toimintakerroista. Toimintakertojen arviointi tapahtui itsearvioinnin ja esikouluryhmän työntekijän tekemien havaintojen perusteella.
Toiminnallisen opinnäytetyöni toimintakerroista koostui kokonaisuus, jota voi hyödyntää päiväkotiryhmien liikuntatuokioiden suunnittelussa. Alle kahdeksanvuotiaan lapsen tulisi liikkua kolme tuntia päivittäin, joten varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen aikana lasten tulee päästä liikkumaan monipuolisesti joka päivä. Lapset oppivat vuorovaikutuksen mallin aikuisilta, joten päiväkotiryhmän työntekijöiden tulee olla tietoisia, että heidän tapansa olla vuorovaikutuksessa välittyy lapsille. Vuorovaikutus on perustana lapsen kielen kehittymiselle. Lasten välisen vuorovaikutuksen tukeminen on päiväkotiryhmissä tärkeää, jotta lapset oppivat toimimaan yhdessä ja yhteisöllisesti. Liikunta ja leikit tukivat lasten välistä vuorovaikutusta ja ne auttoivat lapsia toimimaan ryhmänä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satuvakan päiväkoti Sotkamosta. Toteutin opinnäytetyöni toimintakerrat päiväkodin esikouluryhmässä. Toimintaan osallistui 18 lasta ja ohjasin kuusi toimintakertaa syyskuun 2016 aikana. Kolme toimintakerroista tapahtui liikuntasalissa ja kolme ulkona kentällä. Liikuntasalikerroilla teemoina olivat värit, pallo ja kehonosat, ja ulkokerroilla sääntö- ja mielikuvitusleikit. Suunnittelin toimintakerrat etukäteen toimintakerroille luomieni tavoitteiden pohjalta, sekä kirjasin työntekijälle havainnointilomakkeeseen arvioitavia ja havainnoitavia asioita toimintakerroista. Toimintakertojen arviointi tapahtui itsearvioinnin ja esikouluryhmän työntekijän tekemien havaintojen perusteella.
Toiminnallisen opinnäytetyöni toimintakerroista koostui kokonaisuus, jota voi hyödyntää päiväkotiryhmien liikuntatuokioiden suunnittelussa. Alle kahdeksanvuotiaan lapsen tulisi liikkua kolme tuntia päivittäin, joten varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen aikana lasten tulee päästä liikkumaan monipuolisesti joka päivä. Lapset oppivat vuorovaikutuksen mallin aikuisilta, joten päiväkotiryhmän työntekijöiden tulee olla tietoisia, että heidän tapansa olla vuorovaikutuksessa välittyy lapsille. Vuorovaikutus on perustana lapsen kielen kehittymiselle. Lasten välisen vuorovaikutuksen tukeminen on päiväkotiryhmissä tärkeää, jotta lapset oppivat toimimaan yhdessä ja yhteisöllisesti. Liikunta ja leikit tukivat lasten välistä vuorovaikutusta ja ne auttoivat lapsia toimimaan ryhmänä.