Verinäytteenotto leikki-ikäisiltä lapsilta : ammatillinen posteri
Sorsa, Katja; Oikarinen, Olli; Karhapää, Anni (2016)
Sorsa, Katja
Oikarinen, Olli
Karhapää, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615453
Tiivistelmä
Verinäytteenotto on yksi bioanalyytikon ydinosaamisalueista, joka tulee olla jokaisella hallinnassa. Se on osa laboratoriotutkimusprosessin preanalytiikan osa-aluetta. Suurin osa laboratoriotutkimusten virheistä tapahtuu nimenomaan preanalytiikan alueella ja tämä korostuu eritysesti haastavien potilaiden kohdalla. Potilaan hoidon kannalta on erittäin tärkeää, että otettu verinäyte on laadukas ja vastaa potilaan todellista terveydentilaa riip-pumatta potilaan näytteenoton haasteellisuudesta. Paraskaan analysaattori ei saa huonosti tai väärin otetusta näytteestä varmaa ja luotettavaa tulosta. Lapset ovat haastava potilasryhmä myös kokeneemmallekin bio-analyytikolle, mutta erityisesti vasta-alkajille.
Tämä opinnäytetyö sisältää kirjallisen raporttiosion lisäksi kuvallisen posterin, jonka sijoituspaikkana on Savonia ammattikorkeakoulun näytteenottotilat. Kuvalliset ohjeet tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden koko näytteenottoprosessin läpikäyntiin helposti ymmärrettävässä muodossa. Kun asiasta muodostuu opiskelijalle selkeä prosessi, se helpottaa asian johdonmukaista käsittelyä ja kohtaamista. Opinnäytetyön raporttiosa avaa laajasti eri näkökulmat niin työntekijän, potilaan kuin lasten vanhempienkin näkökulmasta. Siinä käsitellään lasten näytteenotto tekniseltä näkökantilta esitellen eri näytteenottotekniikat, oikeanlaisen lasten käsittelyn sekä turvallisen työskentelyn. Raportissa käsitellään lisäksi myös lapsipotilaiden kohtaaminen psykologiselta puolelta, joka on äärimmäisen tärkeä osa näytteenottoa. Ilman oikeanlaista psykologista lähestymistapaa on lähes mah-doton tehdä yhteistyötä lasten kanssa. Heidän kokemuksensa näytteenotosta vaikuttavat heidän suhtautumiseen asiaan myös tulevaisuudessa, joten hyvillä kokemuksilla on kauaskantoinen merkitys.
Vasta valmistuneen bioanalyytikon toimenkuva alkaa usein juuri näytteenottoon perehtymisestä. Lapset ovat päivittäin työssä eteen tuleva potilasryhmä. Perehtymistä helpottaa huomattavasti, mikäli asia on jo ennestään prosessina tuttu. Suuri osa ajasta menee potilaan ohjaamiseen ja esivalmisteluun, jonka aikana erityisesti lap-sipotilaan kohdalla on tärkeää olla varman ja luotettavan oloinen. Sillä on merkitystä potilaan rauhallisuuteen, yhteistyökykyyn ja näin toimimalla saadaan otettua laadukas verinäyte lapsipotilaasta.
Tämä opinnäytetyö sisältää kirjallisen raporttiosion lisäksi kuvallisen posterin, jonka sijoituspaikkana on Savonia ammattikorkeakoulun näytteenottotilat. Kuvalliset ohjeet tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden koko näytteenottoprosessin läpikäyntiin helposti ymmärrettävässä muodossa. Kun asiasta muodostuu opiskelijalle selkeä prosessi, se helpottaa asian johdonmukaista käsittelyä ja kohtaamista. Opinnäytetyön raporttiosa avaa laajasti eri näkökulmat niin työntekijän, potilaan kuin lasten vanhempienkin näkökulmasta. Siinä käsitellään lasten näytteenotto tekniseltä näkökantilta esitellen eri näytteenottotekniikat, oikeanlaisen lasten käsittelyn sekä turvallisen työskentelyn. Raportissa käsitellään lisäksi myös lapsipotilaiden kohtaaminen psykologiselta puolelta, joka on äärimmäisen tärkeä osa näytteenottoa. Ilman oikeanlaista psykologista lähestymistapaa on lähes mah-doton tehdä yhteistyötä lasten kanssa. Heidän kokemuksensa näytteenotosta vaikuttavat heidän suhtautumiseen asiaan myös tulevaisuudessa, joten hyvillä kokemuksilla on kauaskantoinen merkitys.
Vasta valmistuneen bioanalyytikon toimenkuva alkaa usein juuri näytteenottoon perehtymisestä. Lapset ovat päivittäin työssä eteen tuleva potilasryhmä. Perehtymistä helpottaa huomattavasti, mikäli asia on jo ennestään prosessina tuttu. Suuri osa ajasta menee potilaan ohjaamiseen ja esivalmisteluun, jonka aikana erityisesti lap-sipotilaan kohdalla on tärkeää olla varman ja luotettavan oloinen. Sillä on merkitystä potilaan rauhallisuuteen, yhteistyökykyyn ja näin toimimalla saadaan otettua laadukas verinäyte lapsipotilaasta.