SENIORI-IKÄISTEN KEHITYSVAMMAISTEN HENKILÖIDEN KOMMUNIKAATIO- JA VUOROVAIKUTUSTAITOJEN TUKEMINEN PUHETTA TUKEVIEN JA KORVAAVIEN KOMMUNIKAATIOMENETELMIEN AVULLA
Palin, Christina (2016)
Palin, Christina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101715223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101715223
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Palin, Christina. Seniori-ikäisten kehitysvammaisten henkilöiden kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien avulla. Syksy 2016, 73 s, 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus,
Tulkki (AMK)
Tämän opinnäytetyön työn tavoitteena oli suunnitella ja ottaa käyttöön kuvakommunikaation apuväline tai menetelmä Kuunarin palveluasumisyksikössä asuvalle kolmelle kohdehenkilöille. Kommunikaation apuvälineellä tai menetelmällä oli tarkoitus tukea kohdehenkilöiden kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Työn tarkoituksena oli myös antaa kehittämisideoita kohdehenkilöiden kommunikointi- tai vuorovaikutustilanteisiin.
Opinnäytetyössä puhetta korvaavalla kommunikoinnilla (alternative communication) tarkoitettiin viestintää, jossa ei käytetä puhetta, mutta voidaan kommunikoida erilaisilla keinoilla. Puhetta tukevalla kommunikoinnilla (augmentative communication) tarkoitettiin viestintää, jossa puhe on puutteellista tai epäselvää, jolloin puheen lisäksi voi kommunikointikeinoina olla kuvat tai tukiviittomat.
Opinnäytetyössä kuvailtiin erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä, joita olivat kuvien ja irtokuvakansiolla avulla kommunikointi, kirjoittaminen, piirtäminen, tukiviittominen ja esinekommunikointi. Sosiaalisen vuorovaikutustaitojen tukemiseksi opinnäytetyössä esiteltiin sosiaalisen tarinan hyödyntämistä ja keskustelumaton soveltamista vuorovaikutustilanteissa.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin kuvitettu päivästruktuuri, jonka avulla oli tarkoitus selventää kohdehenkilöille asumisyksikön päivän kulkua. Kohdehenkilöiden oman toiminnan ohjauksen tukemiseksi tehtiin toimintataulu ja kuvitettu toimintaohje. Kaikille kohdehenkilöille otettiin käyttöön päiväkirjavihko, joka toimisi muistojen vihkona. Vihkoa käytettäisiin myös keskustelun tukena vuorovaikutustilanteissa.
Osana opinnäytetyötä kohdehenkilöiden kuvakommunikaation apuvälineet päivitettiin, jotta ne tukisivat kohdehenkilöiden viestintää kommunikaatio- ja vuorovaikutustilanteissa.
Asiasanat: puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, sosiaaliset taidot, kehitysvammaisuus
Palin, Christina. Seniori-ikäisten kehitysvammaisten henkilöiden kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien avulla. Syksy 2016, 73 s, 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus,
Tulkki (AMK)
Tämän opinnäytetyön työn tavoitteena oli suunnitella ja ottaa käyttöön kuvakommunikaation apuväline tai menetelmä Kuunarin palveluasumisyksikössä asuvalle kolmelle kohdehenkilöille. Kommunikaation apuvälineellä tai menetelmällä oli tarkoitus tukea kohdehenkilöiden kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Työn tarkoituksena oli myös antaa kehittämisideoita kohdehenkilöiden kommunikointi- tai vuorovaikutustilanteisiin.
Opinnäytetyössä puhetta korvaavalla kommunikoinnilla (alternative communication) tarkoitettiin viestintää, jossa ei käytetä puhetta, mutta voidaan kommunikoida erilaisilla keinoilla. Puhetta tukevalla kommunikoinnilla (augmentative communication) tarkoitettiin viestintää, jossa puhe on puutteellista tai epäselvää, jolloin puheen lisäksi voi kommunikointikeinoina olla kuvat tai tukiviittomat.
Opinnäytetyössä kuvailtiin erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä, joita olivat kuvien ja irtokuvakansiolla avulla kommunikointi, kirjoittaminen, piirtäminen, tukiviittominen ja esinekommunikointi. Sosiaalisen vuorovaikutustaitojen tukemiseksi opinnäytetyössä esiteltiin sosiaalisen tarinan hyödyntämistä ja keskustelumaton soveltamista vuorovaikutustilanteissa.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin kuvitettu päivästruktuuri, jonka avulla oli tarkoitus selventää kohdehenkilöille asumisyksikön päivän kulkua. Kohdehenkilöiden oman toiminnan ohjauksen tukemiseksi tehtiin toimintataulu ja kuvitettu toimintaohje. Kaikille kohdehenkilöille otettiin käyttöön päiväkirjavihko, joka toimisi muistojen vihkona. Vihkoa käytettäisiin myös keskustelun tukena vuorovaikutustilanteissa.
Osana opinnäytetyötä kohdehenkilöiden kuvakommunikaation apuvälineet päivitettiin, jotta ne tukisivat kohdehenkilöiden viestintää kommunikaatio- ja vuorovaikutustilanteissa.
Asiasanat: puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, sosiaaliset taidot, kehitysvammaisuus