Lasten pelot ja niiden käsittely päiväkodissa
Repo, Juuli; Ukkonen, Salla (2016)
Repo, Juuli
Ukkonen, Salla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100714931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100714931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten pelot ja niiden käsittely päiväkodissa. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin toiminnallisena teemaviikkona keväällä 2016 erään Mikkelin kaupungin alueen päiväkodin viisivuotiaiden lasten ryhmässä. Työn tuotoksena kehitettiin lautapeli, jonka avulla käsitellään lasten pelkoja ulkoistetusti. Pelissä lapset saivat kysymyskorttien avulla miettiä, mitä pelissä seikkaileva koira-hahmo voisi tilanteessa tehdä. Lisäksi teemaviikolla käsiteltiin pelkoa muilla toiminnallisilla menetelmillä, kuten saduilla, piirtämisellä, laululeikeillä, värityskuvilla sekä keskustelulla. Keskustelussa selvitettiin, mitä tämän kyseisen lapsiryhmän lapset pelkäävät ja miten he toimivat pelottavissa tilanteissa. Toiminnan päätti ”Pelot pois!” juhla.
Työn tavoitteena oli kehittää väline lasten pelkojen käsittelyyn ja lisätä tietoisuutta lasten peloista sekä madaltaa kynnystä niistä puhumiseen. Lautapeli toimi välineenä hyvin ja sitä voidaan hyödyntää lasten pelkojen käsittelyssä. Lisäksi keskustelun avulla saatiin tietoa lasten peloista ja siitä, mitä lapset tekevät pelätessään. Näitä tietoja voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen parissa työskenneltäessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viisivuotiaiden lasten kehitystä, tunteita, pelon eri muotoja, lasten pelkoja ja niiden hallintakeinoja sekä käsittelyn menetelmiä.
Työn tavoitteena oli kehittää väline lasten pelkojen käsittelyyn ja lisätä tietoisuutta lasten peloista sekä madaltaa kynnystä niistä puhumiseen. Lautapeli toimi välineenä hyvin ja sitä voidaan hyödyntää lasten pelkojen käsittelyssä. Lisäksi keskustelun avulla saatiin tietoa lasten peloista ja siitä, mitä lapset tekevät pelätessään. Näitä tietoja voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen parissa työskenneltäessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viisivuotiaiden lasten kehitystä, tunteita, pelon eri muotoja, lasten pelkoja ja niiden hallintakeinoja sekä käsittelyn menetelmiä.