Sähköisen markkinapaikan suunnitteleminen rahtikuljetusten tarpeisiin tuotteistamisen avulla
Ojala, Jussi (2016)
Ojala, Jussi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100914966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100914966
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella sähköistä markkinapaikkaa maantierahtikuljetusten tarpeisiin tuotteistamisen avulla. Työn aihe valittiin tukemaan Loadbro-kuljetuspörssin suunnittelua, jonka ympärille perustettiin startup-yritys kirjoitusprosessin aikana. Työssä keskityttiin kartoittamaan tutkimusongelmaa: minkälainen on hyvä kuljetuspörssi sen käyttäjien näkökulmasta. Haastatteluaineiston avulla pyrittiin vastaamaan tutkimusongelmasta johdettuihin seuraavaan kolmeen tutkimuskysymykseen: Mikä on 1. kuljetusten tilaajien ja tarjoajien lähtötilanne, 2. kuljetusten tilaajien ja tarjoajien suhtautuminen kuljetuspörssiin ja sen aiheuttamiin muutoksiin kuljetusten tilausprosessissa, 3. kuljetusten tilaajien ja tarjoajien tarpeet ja toiveet kuljetuspörssin ominaisuuksien kannalta?
Työn teoriaosassa käsiteltiin sähköisten markkinapaikkojen kehitystä, kuljetuspörssin roolia logistiikassa ja palvelun tuotteistamista. Tuotteistaminen valittiin työkaluksi tutkimusongelman ratkaisuun, koska se on keino siirtää idea systemaattisesti kaupalliseen muotoon. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu laajentamaan ymmärrystä huonosti tunnetusta ja monimutkaisesta aiheesta. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää kuljetuksia tarjoavaa ja viittä kuljetuksia tilaavaa henkilöitä. Molemmille laadittiin oma haastattelurunko tuotteistamisprosessin vaiheita apuna käyttäen. Haastattelujen teemoina olivat haastateltujen nykytilanne, kuljetuspörssi ja kuljetussopimuksen vastapuoli.
Haastatteluissa syntyi paljon uusia oivalluksia ja hypoteesejä kuljetuspörssin toiminnallisuuksista ja hyödyllisyydestä. Opinnäytetyössä saatiin selville, että yksittäisen kuljetuksen kattavia kuljetussopimuksia tehdään harvoin. Tämän takia palvelun kautta tulisi voida solmia myös pitkiä useita kuljetuksia kattavia kuljetussopimuksia. Hyvän kuljetuspörssin tulee olla lisäksi helppo käyttää ja modulaarinen. Näin lisätoiminto, joka on hyödyllinen yhdenlaisille käyttäjille, ei häiritse muita käyttäjiä. Haastateltavien kirjavat lähtökohdat toivat esiin paljon erilaisia näkökulmia ja ajatuksia tutkittavasta aiheesta. Toisaalta se myös heikensi tulosten luotettavuutta. Niin työn teoria- kuin tutkimusosuudesta oli huomattavasti hyötyä Loadbro-kuljetuspörssin suunnittelussa. The objective of this study was to design an electronic marketplace for the use of road freight transports with the aid of productisation. The subject of this thesis was chosen to support the planning of Loadbro freight exchange, on top of which a startup company was founded during the writing process. The research problem was to identify the qualities of a good freight exchange from the perspective of its users. Interview data was used to answer the following three research questions derived from the research problem: What is 1. the current situation of freight shippers and transport companies, 2. their attitudes towards the freight exchange and its implications for the transport ordering process, 3. the needs and wishes of shippers and transport companies regarding the features in a freight exchange?
The theoretical framework of this study discusses the development of electronic marketplaces, the role of freight exchange in logistics and the productisation of a service. Productisation was selected as the tool to solve the research problem as it is a way to transfer an idea systematically to a commercial form. The study was conducted as qualitative research, and theme interview was chosen as the research method to expand the comprehension of the poorly understood and complicated subject. Seven people who offer freight transports and five people who order freight transports were interviewed for the study. Separate interview questions were made for both groups utilizing the stages of productisation. The themes of the interviews were the current situation of the interviewees, the freight exchange and the counterparty to the transport contract.
Many new insights and hypotheses arose during the interviews about the functionality and usefulness of a freight exchange. The study indicated that transport contracts covering only a single transport are seldom made. Because of this, long transport contracts that include multiple cargo transports should also be provided by the service. Also, good freight exchange should be easy to use and modular in design. This way, an additional feature that is useful for certain type of users does not interfere with the other users. The various premises of the interviewees introduced a variety of different perspectives and thoughts about the subject. On the other hand, it also undermined the reliability of the results. Both the theoretical and the research portions of this thesis were of great use in designing the Loadbro freight exchange.
Työn teoriaosassa käsiteltiin sähköisten markkinapaikkojen kehitystä, kuljetuspörssin roolia logistiikassa ja palvelun tuotteistamista. Tuotteistaminen valittiin työkaluksi tutkimusongelman ratkaisuun, koska se on keino siirtää idea systemaattisesti kaupalliseen muotoon. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu laajentamaan ymmärrystä huonosti tunnetusta ja monimutkaisesta aiheesta. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää kuljetuksia tarjoavaa ja viittä kuljetuksia tilaavaa henkilöitä. Molemmille laadittiin oma haastattelurunko tuotteistamisprosessin vaiheita apuna käyttäen. Haastattelujen teemoina olivat haastateltujen nykytilanne, kuljetuspörssi ja kuljetussopimuksen vastapuoli.
Haastatteluissa syntyi paljon uusia oivalluksia ja hypoteesejä kuljetuspörssin toiminnallisuuksista ja hyödyllisyydestä. Opinnäytetyössä saatiin selville, että yksittäisen kuljetuksen kattavia kuljetussopimuksia tehdään harvoin. Tämän takia palvelun kautta tulisi voida solmia myös pitkiä useita kuljetuksia kattavia kuljetussopimuksia. Hyvän kuljetuspörssin tulee olla lisäksi helppo käyttää ja modulaarinen. Näin lisätoiminto, joka on hyödyllinen yhdenlaisille käyttäjille, ei häiritse muita käyttäjiä. Haastateltavien kirjavat lähtökohdat toivat esiin paljon erilaisia näkökulmia ja ajatuksia tutkittavasta aiheesta. Toisaalta se myös heikensi tulosten luotettavuutta. Niin työn teoria- kuin tutkimusosuudesta oli huomattavasti hyötyä Loadbro-kuljetuspörssin suunnittelussa.
The theoretical framework of this study discusses the development of electronic marketplaces, the role of freight exchange in logistics and the productisation of a service. Productisation was selected as the tool to solve the research problem as it is a way to transfer an idea systematically to a commercial form. The study was conducted as qualitative research, and theme interview was chosen as the research method to expand the comprehension of the poorly understood and complicated subject. Seven people who offer freight transports and five people who order freight transports were interviewed for the study. Separate interview questions were made for both groups utilizing the stages of productisation. The themes of the interviews were the current situation of the interviewees, the freight exchange and the counterparty to the transport contract.
Many new insights and hypotheses arose during the interviews about the functionality and usefulness of a freight exchange. The study indicated that transport contracts covering only a single transport are seldom made. Because of this, long transport contracts that include multiple cargo transports should also be provided by the service. Also, good freight exchange should be easy to use and modular in design. This way, an additional feature that is useful for certain type of users does not interfere with the other users. The various premises of the interviewees introduced a variety of different perspectives and thoughts about the subject. On the other hand, it also undermined the reliability of the results. Both the theoretical and the research portions of this thesis were of great use in designing the Loadbro freight exchange.