Vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaaminen : Kirjallisuuskatsaus
Malmberg, Hanna (2016)
Malmberg, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkehoidon osaamista lääkelaskennan osalta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetuksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen:
1) Millaista vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaaminen on?
2) Millä keinoin vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamista on mitattu?
Aineistoa opinnäytetyöhön haettiin yhdestä suomalaisesta ja yhdestä ulkomaalaisesta tietokannasta jotka olivat Medic ja Cinahl. Lisäksi käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja sekä manuaalista hakua. Hakusanoina käytettiin katkaistuja suomalaisia ja englantilaisia sanoja liittyen vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkehoidon osaamiseen ja englanninkielisiä sanoja ja sanayhdistelmiä. Termeistä ja sanoista muodostettiin erilaisia yhdistelmiä.
Teoriapohjaa varten ei tehty varsinaista vuosilukurajausta mutta kirjallisuuskatsaukseen valittava materiaali rajattiin vuosille 2006-2016.
Työtä varten valittiin 5 tutkimusta. Tutkimuksista yksi oli suomalainen, yksi uusi-seelantilainen, yksi tanskalainen, yksi yhdysvaltalainen ja yksi belgialainen.
Tulosten perusteella vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamisessa on lukuisia puutteita. Tiedon, ymmärryksen ja ongelmien ratkaisu- ja käsittelytaidoissa oli puutteita kuten myös matematiikan osaamisessa. Itsearvioinnissa oli myös puutteita ja mukavuudenhalu ja motivaatio vaikuttivat laskemiseen. Laskemista haittasivat rajoittuneisuus, keskittymisongelmat, epävarmuus ja kokemukset omasta osaamisesta. Testeistä suoriuduttiin heikosti. Kuitenkin lääkelaskennan osaamisen tärkeys ymmärrettiin hyvin.
Vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamista testattiin lääkelaskennan ja farmakologian testeillä sekä kyselylomakkeilla. Osaamista myös arvioitiin ja arvioinnin suorittivat sekä sairaanhoitajat itse että heidän esimiehensä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella näkyy tarve matematiikan ja lääkelaskennan lisäopetukselle ja opetus- ja arviointimenetelmien kehittämiselle. Lisäksi on selvä tarve suomalaiselle tuoreelle lisätutkimukselle vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamisesta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunniteltaessa uusia tutkimuksia tai kirjallisuuskatsauksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen:
1) Millaista vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaaminen on?
2) Millä keinoin vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamista on mitattu?
Aineistoa opinnäytetyöhön haettiin yhdestä suomalaisesta ja yhdestä ulkomaalaisesta tietokannasta jotka olivat Medic ja Cinahl. Lisäksi käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja sekä manuaalista hakua. Hakusanoina käytettiin katkaistuja suomalaisia ja englantilaisia sanoja liittyen vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkehoidon osaamiseen ja englanninkielisiä sanoja ja sanayhdistelmiä. Termeistä ja sanoista muodostettiin erilaisia yhdistelmiä.
Teoriapohjaa varten ei tehty varsinaista vuosilukurajausta mutta kirjallisuuskatsaukseen valittava materiaali rajattiin vuosille 2006-2016.
Työtä varten valittiin 5 tutkimusta. Tutkimuksista yksi oli suomalainen, yksi uusi-seelantilainen, yksi tanskalainen, yksi yhdysvaltalainen ja yksi belgialainen.
Tulosten perusteella vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamisessa on lukuisia puutteita. Tiedon, ymmärryksen ja ongelmien ratkaisu- ja käsittelytaidoissa oli puutteita kuten myös matematiikan osaamisessa. Itsearvioinnissa oli myös puutteita ja mukavuudenhalu ja motivaatio vaikuttivat laskemiseen. Laskemista haittasivat rajoittuneisuus, keskittymisongelmat, epävarmuus ja kokemukset omasta osaamisesta. Testeistä suoriuduttiin heikosti. Kuitenkin lääkelaskennan osaamisen tärkeys ymmärrettiin hyvin.
Vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamista testattiin lääkelaskennan ja farmakologian testeillä sekä kyselylomakkeilla. Osaamista myös arvioitiin ja arvioinnin suorittivat sekä sairaanhoitajat itse että heidän esimiehensä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella näkyy tarve matematiikan ja lääkelaskennan lisäopetukselle ja opetus- ja arviointimenetelmien kehittämiselle. Lisäksi on selvä tarve suomalaiselle tuoreelle lisätutkimukselle vastavalmistuneiden sairaanhoitajien lääkelaskennan osaamisesta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunniteltaessa uusia tutkimuksia tai kirjallisuuskatsauksia.