Yhteisöä osallistava johtamisen toimintamalli : Kehityskeskustelut olennainen osa strategian toteuttamista
Lehtinen, Sirkka; Kalliopuska-Janhunen, Pia (2016)
Lehtinen, Sirkka
Kalliopuska-Janhunen, Pia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092014417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092014417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa Hoivia Oy:lle käytännöllinen, ammatillista työtä kehittävä ja yhteisön kaikkia jäseniä osallistava johtamisen toimintamalli. Yhteisöä osallistava johtamisen toimintamalli kuvaa, kuinka kehityskeskustelut yhdistetään osaksi koko organisaation toimintaa ja miten kehityskeskusteluprosessia käytetään strategian toteuttamiseen käytännössä. Toimintamalli vahvistaa eri-ikäisten työntekijöiden osallisuutta yhteisöön, itsensä johtamista ja oman työn organisointia sekä työhyvinvointia. Toimintamalli konstruoitiin Hoivia Oy:lle osana sen sisäistä ikäjohtamisen projektia. Tutkimuksen aineistona käytettiin työntekijäkyselyn vastauksia, jotka Hoivia Oy luovutti valmiina käyttöön.
Tutkimusmenetelminä olivat laadullinen tutkimus ja teoriaohjaava sisällönanalyysi. Toimintamalli luotiin näiden menetelmien tulosten pohjalta konstruktiivisen tutkimusprosessin avulla. Mallin lähtökohtana on työyhteisön perustehtävä, joka on puettu sanoiksi organisaation strategiassa. Strategia tulee saattaa kehityskeskustelujen avulla kaikkien organisaatiossa työskentelevien henkilöiden tietoon selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa, jotta se voi ohjata jokaisen ammatillista työskentelyä.
Opinnäytetyö osoittaa, että kehityskeskusteluprosessia kannattaa käyttää strategisen johtamisen ja strategian jalkauttamisen välineenä. Toimintamallin mukaiset kehityskeskustelut edistävät työntekijöiden ammatillista osaamista, avointa vuorovaikutusta ja yhdessä tekemisen kulttuuria. Kehityskeskusteluprosessia kannattaa käyttää osana yhteisöä osallistavaa ja keskustelevaa johtamista, sillä nämä johtamisen mallit vaikuttavat merkittävästi työntekijöiden työhyvinvointiin. Hyvin johdettu ja hyvinvoiva työyhteisö tuottaa hyviä asiakaskokemuksia.
Tutkimusmenetelminä olivat laadullinen tutkimus ja teoriaohjaava sisällönanalyysi. Toimintamalli luotiin näiden menetelmien tulosten pohjalta konstruktiivisen tutkimusprosessin avulla. Mallin lähtökohtana on työyhteisön perustehtävä, joka on puettu sanoiksi organisaation strategiassa. Strategia tulee saattaa kehityskeskustelujen avulla kaikkien organisaatiossa työskentelevien henkilöiden tietoon selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa, jotta se voi ohjata jokaisen ammatillista työskentelyä.
Opinnäytetyö osoittaa, että kehityskeskusteluprosessia kannattaa käyttää strategisen johtamisen ja strategian jalkauttamisen välineenä. Toimintamallin mukaiset kehityskeskustelut edistävät työntekijöiden ammatillista osaamista, avointa vuorovaikutusta ja yhdessä tekemisen kulttuuria. Kehityskeskusteluprosessia kannattaa käyttää osana yhteisöä osallistavaa ja keskustelevaa johtamista, sillä nämä johtamisen mallit vaikuttavat merkittävästi työntekijöiden työhyvinvointiin. Hyvin johdettu ja hyvinvoiva työyhteisö tuottaa hyviä asiakaskokemuksia.