Ekologisesti ja eettisesti vastuullisten tuotteiden ja palvelujen kehittäminen palvelumuotoilua soveltaen : case Pokrovan veljestö
Nastase, Selina (2016)
Nastase, Selina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090714076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090714076
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä sovelletaan palvelumuotoilun metodeja arvopohjaisen yhteisön kehittämisessä. Työn tavoitteena on perehtyä Pokrovan, kirkkonummelaisen ortodoksisen yhteisön, tapa- ja toimintakulttuuriin sekä suunnitella nykyiselle arvopohjalle uusia tuotteita ja palveluja. Uudet palvelut ja tuotteet mukailevat kokonaisvaltaisesti vastuullisia elämäntapoja, jolloin eettisyys ja ekologisuus korostuvat läpi tuotteen elinkaaren.
Lähestymistavaksi valikoitui palvelumuotoilu, sillä kehittämisessä haluttiin varmistua vastuullisista ratkaisuista huomioiden taustalla vaikuttavat arvot, saada asiakkaiden ääni kuuluviin sekä osallistaa eri sidosryhmiä. Työssä on piirteitä myös toimintatutkimuksesta.
Tutkimuksessa käytettiin perinteisiä, soveltavia sekä innovatiivisia menetelmiä. Lopputuloksen haluttavuutta mietittiin asiakkaalle koituvan hyödyn ja merkityksen kautta valikoimalla yhteiskehittämisen työpajoissa syntyneistä ideoista tuotteita ja palveluja, jotka liittyvät yleisen hyvän tekemiseen ja jakamiseen.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen ja palvelumuotoilun menetelmien johdosta organisaatio tunnistaa nyt vahvuutensa ja voi hyödyntää niitä markkinoinnissa ja tulevaisuuden suunnittelussa. Heillä on konkreettisia suunnitelmia ja uusia tuotteita myynnissä ja resurssipulaan ja muihin ongelmiin on toimivia ratkaisuehdotuksia.
Lähestymistavaksi valikoitui palvelumuotoilu, sillä kehittämisessä haluttiin varmistua vastuullisista ratkaisuista huomioiden taustalla vaikuttavat arvot, saada asiakkaiden ääni kuuluviin sekä osallistaa eri sidosryhmiä. Työssä on piirteitä myös toimintatutkimuksesta.
Tutkimuksessa käytettiin perinteisiä, soveltavia sekä innovatiivisia menetelmiä. Lopputuloksen haluttavuutta mietittiin asiakkaalle koituvan hyödyn ja merkityksen kautta valikoimalla yhteiskehittämisen työpajoissa syntyneistä ideoista tuotteita ja palveluja, jotka liittyvät yleisen hyvän tekemiseen ja jakamiseen.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen ja palvelumuotoilun menetelmien johdosta organisaatio tunnistaa nyt vahvuutensa ja voi hyödyntää niitä markkinoinnissa ja tulevaisuuden suunnittelussa. Heillä on konkreettisia suunnitelmia ja uusia tuotteita myynnissä ja resurssipulaan ja muihin ongelmiin on toimivia ratkaisuehdotuksia.