FRIENDS-programmets inverkan på elevers självkänsla och empatiförmåga : Ur ett lärarperspektiv
Mannil, Louise; Östman, Oona (2016)
Mannil, Louise
Östman, Oona
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113967
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen yleinen tavoite on selvittää opettajan näkökulmasta, millainen vaikutus FRIENDS-ohjelmalla on ollut oppilaisiin iässä kuudesta kahteentoista. Tämän työn painopisteenä on ottaa selville, miten FRIENDS ohjelma on vaikuttanut oppilaiden itsetuntoon sekä empatiakykyyn. Tämän tutkimuksen tarkoitus on myös selvittää miten FRIENDS ohjelma edistää oppilaiden tunnetta osallistumiseen sekä voimaantumiseen. Tämän työn keskeiset kysymykset ovat: Miten opettajat käsittävät FRIENDS ohjelman vaikuttavan lasten itsetuntoon ja empatiakykyyn? Miten opettajat käsittävät FRIENDS ohjelman vahvistaneen oppilaiden tunnetta osallistumiseen sekä luokanhenkeä. Miten opettajat käsittävät, että FRIENDS ohjelma on auttanut lapsia saavuttamaan voimaantumisen kouluympäristössä? FRIENDS-ohjelma on ennaltaehkäisevä ohjelma jonka tavoitteena on edistää mielenterveyttä sekä vahvistaa sosiaalisia- sekä emotionaalisia taitoja. Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee FRIENDS ohjelmaa ahdistuksen sekä masennuksen ennaltaehkäisyyn. Menetelmänä on käytetty laadullista puolistrukturoitua teemahaastattelua ja tulokset analysoitiin käyttämällä sisältöanalyysiä. Kokonaistulos osoittaa, että FRIENDS ohjelmalla on ollut myönteinen vaikutus oppilaisiin. Tämän tutkimuksen tärkein tulos osoittaa kasvua sosiaalisissa sekä emotionaalisissa taidoissa oppilaiden käytyä FRIENDS ohjelman. Suurin muutos tutkimuksen tuloksista osoittaa oppilaiden lisääntynyttä itsetuntoa oppilaiden käytyä FRIENDS-ohjelman. Vastakkaisia käsityksiä löytyi siitä, miten oppilaiden empatiakyky sekä luokkahenki oli muuttunut FRIENDS ohjelman jälkeen, yleisesti katsottuna tulokset osoittavat positiivista muutosta. Tulos korostaa myös merkittäviä harjoituksia joissa oppilaat ovat kehittäneet valmiuksiaan itsereflektointiin sekä opetelleet omista sekä muiden tunteista.