Vapaa-ajan asumisen ilmentyminen Hartolassa
Rantanen, Riikka (2008)
Rantanen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä vapaa-ajan asukastutkimus Hartolaan keväällä 2007. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Hartolan vapaa-ajan asukkaiden ja asumisen ilmentyminen sekä tutkia mitä palveluita asukkaat käyttävät, kuinka tyytyväisiä he ovat niihin ja saada uutta tietoa palvelujen kehittämisen pohjaksi. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia vapaa-ajan asukkaille suunnatun viestinnän toimivuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja tiedonkeruutapana postikyselyä ja sähköistä kyselyä. Otoksessa oli mukana 2 200 Hartolan vapaa-ajan kotitaloutta ja vastauksia saatiin yhteensä 95 kotitaloudelta. Saatujen tuloksien avulla tullaan kartoittamaan Hartolan vapaa-ajan asumisen nykytilaa ja pyritään vapaa-ajan asukkaiden palveluiden parantamiseen. Tutkimustiedon avulla on tarkoitus saada uutta tietoa ja vertailupohjaa edelliseen vuonna 1999 tehtyyn vapaa-ajan asukaskyselyyn. Laajemman näkökulman saamiseksi Hartolan vapaa-ajan asumisen ilmentymistä vertaillaan myös Suomessa yleisesti vallitsevaan tilanteeseen. Teoriapohjana käytetään lisäksi osioita asiakastyytyväisyyden muodostumisesta sekä kerrotaan viestinnän merkityksestä palvelukokemukseen. Tulosten perusteella vapaa-ajan asumisen nykytila Hartolassa on samantapainen kuin vuonna 1999 ja vastaavanlaisissa kunnissa muualla Suomessa. Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet vapaa-ajan asukkaiden ja rakennuskannan luonnollisessa ikääntymisessä ja asuntojen lukumäärän kasvussa. Nykyisin mökkikotitalouden koko vaihtelee 2-4 henkilön välillä ja vapaa-ajan asunnolla viihdytään eniten kesäkautena. Yleisimmät mukavuudet asunnolla ovat sähkö ja antenni. Kuntaan ja sen koko palvelutarjontaan ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta kehitettävääkin on. Asukkaat käyttävät aktiivisesti Hartolan palveluita ja ovat kiinnostuneet hankkimaan palvelunsa kunnasta. Kehitysehdotuksista esille nousevat tiestön kunto, jätehuollon toimivuus ja erikoisliikkeiden vähyys sekä kaupallisen viestinnän toimivuus. Kuitenkin tiedottaminen arvioidaan onnistuneen keskimäärin hyvin ja parhaaksi tiedotusvälineeksi koetaan kunnan kevätkirje vapaa-ajan kotitalouksille.".