Santanderin työnantajamielikuvan kehittäminen rekrytoinnin näkökulmasta
Hokkanen, Kaisa (2016)
Hokkanen, Kaisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113944
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen toimeksiantaja oli Santander Consumer Finance Oy. Hankkeen tavoitteena oli kehittää yrityksen ulkoista työnantajamielikuvaa rekrytoinnin näkökulmasta. Hankkeessa kehitettiin kotisivujen yritys- ja työnantajaosuuksia, rakennettiin työnhakulomake, perustettiin LinkedIn-tili sekä parannettiin rekrytointiviestintää. Tärkeä osa rekrytointiviestin-nästä ovat myös työpaikkailmoitukset, mutta ne rajattiin tämän kehittämishankkeen ulkopuo-lelle.
Työn teoreettisessa osuudessa keskitytään aluksi maineeseen, mielikuviin ja brändiin. Tämän jälkeen syvennytään työnantajamielikuvaan: sen rakentamiseen sekä kotisivujen ja sosiaali-sen median merkitykseen sen luonnissa. Lopuksi käsitellään rekrytointia yleisesti, työnantaja-mielikuvan näkökulmasta, rekrytointikanavia ja -järjestelmää sekä rekrytointiviestintää.
Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus, jossa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Alkukartoitus tehtiin keväällä 2014 Santanderin uusille työntekijöille tee-mahaastatteluilla. Loppukartoitus toteutettiin keväällä 2015 internetkyselynä, jossa kohderyh-mänä olivat Haaga-Helian Talous- ja finanssiasiantuntija koulutusohjelman opiskelijat. Kehit-tämishankkeen raportti valmistui syksyllä 2016.
Kehittämishankkeella saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Alkukartoituksesta saatiin tietoa, missä asioissa uudet työntekijät näkivät kehittämistä. Loppukartoituksessa vastaavasti saatiin opiskelijoilta palautetta kehitetyistä asioista.
Kehittämisehdotuksiksi nostettiin muun muassa rekrytointistrategian ja työnhakijakokemuksen edelleen kehittäminen, tiiviimpi yhteistyön HR:n ja markkinoinnin välillä työnantajamielikuvan välittämisessä sosiaalisessa mediassa sekä oppilaitosyhteistyö korkeakoulun kanssa.
Työn teoreettisessa osuudessa keskitytään aluksi maineeseen, mielikuviin ja brändiin. Tämän jälkeen syvennytään työnantajamielikuvaan: sen rakentamiseen sekä kotisivujen ja sosiaali-sen median merkitykseen sen luonnissa. Lopuksi käsitellään rekrytointia yleisesti, työnantaja-mielikuvan näkökulmasta, rekrytointikanavia ja -järjestelmää sekä rekrytointiviestintää.
Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus, jossa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Alkukartoitus tehtiin keväällä 2014 Santanderin uusille työntekijöille tee-mahaastatteluilla. Loppukartoitus toteutettiin keväällä 2015 internetkyselynä, jossa kohderyh-mänä olivat Haaga-Helian Talous- ja finanssiasiantuntija koulutusohjelman opiskelijat. Kehit-tämishankkeen raportti valmistui syksyllä 2016.
Kehittämishankkeella saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Alkukartoituksesta saatiin tietoa, missä asioissa uudet työntekijät näkivät kehittämistä. Loppukartoituksessa vastaavasti saatiin opiskelijoilta palautetta kehitetyistä asioista.
Kehittämisehdotuksiksi nostettiin muun muassa rekrytointistrategian ja työnhakijakokemuksen edelleen kehittäminen, tiiviimpi yhteistyön HR:n ja markkinoinnin välillä työnantajamielikuvan välittämisessä sosiaalisessa mediassa sekä oppilaitosyhteistyö korkeakoulun kanssa.