Mitä kilpailijoilta voi oppia? MTV Uutisten Facebook-tilin kehittäminen kilpailija-analyysin avulla
Heino, Jasmin (2016)
Heino, Jasmin
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on MTV Uutisten Facebook-tilin kehittäminen kilpailija-analyysin avulla. Työssä tarkasteltiin kolmen päivän ajan kolmen MTV Uutisten kilpailijan, Yle Uutisten, Ilta-Sanomien ja Iltalehden, tekemiä Facebook-julkaisuja. Aineisto kerättiin kuvakaappauksina Facebookista 24.–26.5.2016. Työn tavoitteena oli tuottaa aineistosta nousevien havaintojen ja asiantuntijoiden haastatteluiden pohjalta käyttökelpoisia kehitys-ideoita MTV Uutisten Facebook-tilin kehittämiseksi.
Työn tarkoituksena ei ole tuottaa sosiaalisen median strategiaa, vaan pikemminkin tunnistaa nykyisen toiminnan puutteita ja kehityskohtia.
Tässä työssä käytetty aineisto kattoi 232 MTV Uutisten ja sen kolmen kilpailijan Facebook-julkaisua. Aineistosta analysoitiin jokaisen uutismedian eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja saaneita Facebook-julkaisuja ja verrattiin niitä ja muita työn tavoitteen kannalta kiinnostavia julkaisuja kilpailijoihin. Huomiota kiinnitettiin erityisesti julkaisun saatetekstiin, julkaisuaikaan, otsikointiin ja pääkuvaan. Lisäksi työssä pohditaan julkaisuajankohdan ja -tiheyden, julkaistavien aiheiden ja videoiden merkitystä uutismedian Facebook-tilille. Aineiston analyysissa hyödynnettiin markkinoinnista tuttua kilpailija-analyysin keinoja sekä sisällönanalyysiä.
Työn lopputuloksena syntyi yhdeksän kehitysideaa MTV Uutisten Facebook-tilille. Osa kehitysideoista on luonteeltaan helposti toteutettavia, osa vaatisi enemmän panostusta ja osa taas on luonteeltaan lähinnä pohtimisen arvoisia. Työ tarjoaa yhden näkökulman uutismedian Facebook-tilin kehittämiseksi. Eri ajankohtana, eri aineistolla ja eri asiantuntijoita haastattelemalla saadut tulokset ja kehittämisideat voisivat olla varsin erilaisia.
Työn tarkoituksena ei ole tuottaa sosiaalisen median strategiaa, vaan pikemminkin tunnistaa nykyisen toiminnan puutteita ja kehityskohtia.
Tässä työssä käytetty aineisto kattoi 232 MTV Uutisten ja sen kolmen kilpailijan Facebook-julkaisua. Aineistosta analysoitiin jokaisen uutismedian eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja saaneita Facebook-julkaisuja ja verrattiin niitä ja muita työn tavoitteen kannalta kiinnostavia julkaisuja kilpailijoihin. Huomiota kiinnitettiin erityisesti julkaisun saatetekstiin, julkaisuaikaan, otsikointiin ja pääkuvaan. Lisäksi työssä pohditaan julkaisuajankohdan ja -tiheyden, julkaistavien aiheiden ja videoiden merkitystä uutismedian Facebook-tilille. Aineiston analyysissa hyödynnettiin markkinoinnista tuttua kilpailija-analyysin keinoja sekä sisällönanalyysiä.
Työn lopputuloksena syntyi yhdeksän kehitysideaa MTV Uutisten Facebook-tilille. Osa kehitysideoista on luonteeltaan helposti toteutettavia, osa vaatisi enemmän panostusta ja osa taas on luonteeltaan lähinnä pohtimisen arvoisia. Työ tarjoaa yhden näkökulman uutismedian Facebook-tilin kehittämiseksi. Eri ajankohtana, eri aineistolla ja eri asiantuntijoita haastattelemalla saadut tulokset ja kehittämisideat voisivat olla varsin erilaisia.