Vanhustyön vatovoimaisuus tulevaisuudessa - hoitoalan opiskelijoiden käsityksiä vanhustyöstä
Kuukka, Anni; Kuosa, Mella-Mari (2016)
Kuukka, Anni
Kuosa, Mella-Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ensimmäisen lukuvuoden lähi- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä vanhustyöstä ja sen vetovoimaisuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely toteutettiin tammi-helmikuussa 2016. Puolistrukturoitu kyselylomake jaettiin ennen oppitunnin alkua yhdelle ensimmäisen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle ja kahdelle ensimmäisen lukuvuoden lähihoitajaopiskelija ryhmälle. Vastauksia saatiin yhteensä 62. Vastaajista 26 oli sairaanhoitajaopiskelijoita ja 36 lähihoitajaopiskelijoita. Avoimet kysymykset analysoitiin käyttäen teemoittelua ja tyypittelyä.
Tutkimustulosten perusteella nuoret lähi- ja sairaanhoitajaopiskelijat eivät pitäneet vanhustyötä kovin vetovoimaisena alana opintojen alkuvaiheessa. Tuloksista kävi ilmi, että vetovoimaisuutta lisäisi kattavampi tiedon saanti käytännön työstä. Vastauksista nousi esille tarve kehittää oppilaitosten ja käytännön toimintaympäristöjen välistä yhteistyötä. Vastaajista lähes kaikki kokivat, että vanhustyö sopii myös nuorille.
Tutkimustuloksista saatuja keinoja vanhustyön vetovoimaisuuden parantamiseksi voidaan hyödyntää käytännön tasolla, jolloin varmistetaan laadukas vanhustyö myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely toteutettiin tammi-helmikuussa 2016. Puolistrukturoitu kyselylomake jaettiin ennen oppitunnin alkua yhdelle ensimmäisen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle ja kahdelle ensimmäisen lukuvuoden lähihoitajaopiskelija ryhmälle. Vastauksia saatiin yhteensä 62. Vastaajista 26 oli sairaanhoitajaopiskelijoita ja 36 lähihoitajaopiskelijoita. Avoimet kysymykset analysoitiin käyttäen teemoittelua ja tyypittelyä.
Tutkimustulosten perusteella nuoret lähi- ja sairaanhoitajaopiskelijat eivät pitäneet vanhustyötä kovin vetovoimaisena alana opintojen alkuvaiheessa. Tuloksista kävi ilmi, että vetovoimaisuutta lisäisi kattavampi tiedon saanti käytännön työstä. Vastauksista nousi esille tarve kehittää oppilaitosten ja käytännön toimintaympäristöjen välistä yhteistyötä. Vastaajista lähes kaikki kokivat, että vanhustyö sopii myös nuorille.
Tutkimustuloksista saatuja keinoja vanhustyön vetovoimaisuuden parantamiseksi voidaan hyödyntää käytännön tasolla, jolloin varmistetaan laadukas vanhustyö myös tulevaisuudessa.