Näkökulmia dokumenttielokuvan rahoitukseen Suomessa
Aarnivirta, Marju (2016)
Aarnivirta, Marju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081613714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081613714
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin suomalaisen dokumenttielokuvan rahoituksen tilannetta, sen ongelmakohtia ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksessa on kartoitettu dokumenttielokuvia tuottavien yhtiöiden nykytilannetta Suomessa. Opinnäytetyössä käytiin aihetta läpi yleisellä tasolla tarkastellen nykyisiä rahoituskanavia ja sitä miten niiden toimintatapoja voitaisiin parantaa.
Suomen elokuvasäätiön tukemia dokumenttielokuvia on tällä hetkellä tuotannossa 40 kappaletta 29 tuotantoyhtiöltä, joten voidaan todeta, että dokumenttielokuvalla menee hyvin tällä hetkellä Suomessa. Suomalainen dokumenttielokuva rahoitetaan pääsääntöisesti julkisella tuella. Tukisummat ovat usein niin pieniä, että sillä hädin tuskin saadaan elokuva kokonaan rahoitettua. Dokumentintekijät ovat kuitenkin usein niin elokuvansa aiheelleen omistautuneita, että ovat valmiita panostamaan omalla pääomallaan jopa riskin uhalla projektin etenemisen puolesta. Työn tutkimusosassa laadin kyselyn alan ammattilaisille, jossa kysymykset oltiin jaettu kahteen eri kategoriaan: Haastateltava ja hänen suhteensa dokumenttielokuvaan sekä dokumenttielokuvan rahoitus, sen ongelmat ja mahdolliset ratkaisut.
Kyselyn tuloksissa oli paljon samankaltaisuutta. Dokumenttielokuvan julkinen rahoitus Suomessa on liian pientä. Lisäksi rahoitusprosessin kankeus ja pirstaloituminen koettiin haasteelliseksi rahoitusta muodostaessa.
Suomen elokuvasäätiön tukemia dokumenttielokuvia on tällä hetkellä tuotannossa 40 kappaletta 29 tuotantoyhtiöltä, joten voidaan todeta, että dokumenttielokuvalla menee hyvin tällä hetkellä Suomessa. Suomalainen dokumenttielokuva rahoitetaan pääsääntöisesti julkisella tuella. Tukisummat ovat usein niin pieniä, että sillä hädin tuskin saadaan elokuva kokonaan rahoitettua. Dokumentintekijät ovat kuitenkin usein niin elokuvansa aiheelleen omistautuneita, että ovat valmiita panostamaan omalla pääomallaan jopa riskin uhalla projektin etenemisen puolesta. Työn tutkimusosassa laadin kyselyn alan ammattilaisille, jossa kysymykset oltiin jaettu kahteen eri kategoriaan: Haastateltava ja hänen suhteensa dokumenttielokuvaan sekä dokumenttielokuvan rahoitus, sen ongelmat ja mahdolliset ratkaisut.
Kyselyn tuloksissa oli paljon samankaltaisuutta. Dokumenttielokuvan julkinen rahoitus Suomessa on liian pientä. Lisäksi rahoitusprosessin kankeus ja pirstaloituminen koettiin haasteelliseksi rahoitusta muodostaessa.