Golfresenärers förväntningar kontra upplevelser av sin golfresa
Nokelainen, Eva-Marie (2016)
Nokelainen, Eva-Marie
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081213693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081213693
Tiivistelmä
Matkustajien odotuksilla ennen matkaa on suuri vaikutus siihen, miten he kokevat matkansa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat Deturin golfmatkustajien odotuksiin golfmatkaansa kohtaan, sekä miten heidän kokemuksensa matkasta vastaavat näihin odotuksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös matkustajien elämyksen tasoa sekä asiakastyytyväisyyttä.
Kysely suoritetaan sähköisenä kyselylomakkeena, jonka Detur lähetetti golf matkustajille, jotka lähtivät golfmatkalle huhti- ja toukokuussa 2016. Tutkimuksen tulokset analysoidaan Excel ja SPSS ohjelmilla, jonka jälkeen niitä verrataan teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettinen viitekehys koostuu teorioihin matkustajan ostopäätöksestä ja odotuksista, odotuksista matkan laatuun, asiakastyytyväisyyteen, sekä kokemuksen eri tasoista elämyskolmion muodossa, jonka on laatinut Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Kyselyn tulokset osoittavat, että tärkeimmät tekijät jotka matkustajat odottavat matkaltaan ovat matkakohteen golf mahdollisuudet, saada irtiotto arjesta sekä Deturin maine golfmatkojen järjestäjänä, eli Deturin odotetaan antavan ammattitaitoista palvelua matkanjärjestäjänä. Suurin osa vastaajista ovat olleet Deturin golf matkoilla ennen, mikä tarkoittaa sitä, että heillä on jo tiettyjä odotuksia siitä, miltä matka näyttäisi. Tulokset osoittavat, että Detur on yleisesti katsoen onnistunut hyvin täyttämään matkustajien odotukset matkan aikana. Lisäksi Detur onnistui tarjoamaan matkan, jolla on erinomainen hinta-laatu-suhde ja matkustajat pääsivät myös korkealle tasolle elämyskolmiossa.
Kysely suoritetaan sähköisenä kyselylomakkeena, jonka Detur lähetetti golf matkustajille, jotka lähtivät golfmatkalle huhti- ja toukokuussa 2016. Tutkimuksen tulokset analysoidaan Excel ja SPSS ohjelmilla, jonka jälkeen niitä verrataan teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettinen viitekehys koostuu teorioihin matkustajan ostopäätöksestä ja odotuksista, odotuksista matkan laatuun, asiakastyytyväisyyteen, sekä kokemuksen eri tasoista elämyskolmion muodossa, jonka on laatinut Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Kyselyn tulokset osoittavat, että tärkeimmät tekijät jotka matkustajat odottavat matkaltaan ovat matkakohteen golf mahdollisuudet, saada irtiotto arjesta sekä Deturin maine golfmatkojen järjestäjänä, eli Deturin odotetaan antavan ammattitaitoista palvelua matkanjärjestäjänä. Suurin osa vastaajista ovat olleet Deturin golf matkoilla ennen, mikä tarkoittaa sitä, että heillä on jo tiettyjä odotuksia siitä, miltä matka näyttäisi. Tulokset osoittavat, että Detur on yleisesti katsoen onnistunut hyvin täyttämään matkustajien odotukset matkan aikana. Lisäksi Detur onnistui tarjoamaan matkan, jolla on erinomainen hinta-laatu-suhde ja matkustajat pääsivät myös korkealle tasolle elämyskolmiossa.