Päiväkirjaopinnäytetyö: ohjelmistotestaus ja asiakastuki
Kleiman, Nikolai (2016)
Kleiman, Nikolai
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016072613607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016072613607
Tiivistelmä
Tämän portfoliomaisen päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena on kuvata työtehtäviä, joissa
yhdistyvät asiakaspalvelu, ohjelmistotestaus sekä erilaiset IT-tehtävät. Opinnäytetyö koostuu päivittäisistä raporteista ja jokaviikkoisista analyyseista. Raportit sisältävät työpäivälle asetetut tavoitteet sekä
kuvauksen toteutuneista työtehtävistä. Viikoittaisissa analyyseissa puolestaan pohditaan kunkin viikon aikana esiin nousseita aiheita. Analyysin aiheena on viikon aikana ilmenneet
ongelmat ja kehitystarpeet tai työssä käytetyt toimintatavat ja ratkaisut.
Työympäristönä toimii ohjelmistoyritys. Yrityksen ohjelmistoratkaisun (VPN) avulla asiakkaan yrityksen työntekijät saavat helppokäyttöisen ja tietoturvallisen tavan etätyöskentelyyn kotoa käsin tai matkalla. Etäyhteydet muodostetaan aina salaamalla liikenne vahvasti yhdistettävien pisteiden välillä. Tästä johtuen ratkaisu on erittäin tietoturvallinen. Työtehtävät sisältävät asiakaspalvelupäällikön sekä ohjelmistotestaajan työtehtäviä. Opiskelija on vastuussa asia-kaspalvelutehtävistä (asiakaskyselyihin vastaaminen, tukitapauksien käsittely sekä seuranta), ohjelmiston testauksesta sekä testaussuunnittelusta.
Opinnäytetyön aikana opiskelijan tekniset taidot kehittyivät useiden eri osa-alueiden osalta. Vaikka opiskelijan työtavat ovat muokkautuneet rutiininomaisiksi jo joku aika sitten, työkoke-muksen myötä työn tekemiseen on tullut lisää varmuutta ja joustavuutta. Asiakastuki- sekä sovellustestausprosessien parantuminen oli tärkeä saavutus sekä opiskelijalle että yritykselle.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui raportti asiakaspalvelijan sekä sovellustestaajan päivittäi-sistä tavoitteista ja työtehtävistä. Työtehtävissä onnistuminen vaatii muun muassa ajan hallin-taa, joustavuutta ja hyvää kommunikointitaitoa. Lopputuloksesta nousi esiin uusia jatkokehi-tysideoita.
yhdistyvät asiakaspalvelu, ohjelmistotestaus sekä erilaiset IT-tehtävät. Opinnäytetyö koostuu päivittäisistä raporteista ja jokaviikkoisista analyyseista. Raportit sisältävät työpäivälle asetetut tavoitteet sekä
kuvauksen toteutuneista työtehtävistä. Viikoittaisissa analyyseissa puolestaan pohditaan kunkin viikon aikana esiin nousseita aiheita. Analyysin aiheena on viikon aikana ilmenneet
ongelmat ja kehitystarpeet tai työssä käytetyt toimintatavat ja ratkaisut.
Työympäristönä toimii ohjelmistoyritys. Yrityksen ohjelmistoratkaisun (VPN) avulla asiakkaan yrityksen työntekijät saavat helppokäyttöisen ja tietoturvallisen tavan etätyöskentelyyn kotoa käsin tai matkalla. Etäyhteydet muodostetaan aina salaamalla liikenne vahvasti yhdistettävien pisteiden välillä. Tästä johtuen ratkaisu on erittäin tietoturvallinen. Työtehtävät sisältävät asiakaspalvelupäällikön sekä ohjelmistotestaajan työtehtäviä. Opiskelija on vastuussa asia-kaspalvelutehtävistä (asiakaskyselyihin vastaaminen, tukitapauksien käsittely sekä seuranta), ohjelmiston testauksesta sekä testaussuunnittelusta.
Opinnäytetyön aikana opiskelijan tekniset taidot kehittyivät useiden eri osa-alueiden osalta. Vaikka opiskelijan työtavat ovat muokkautuneet rutiininomaisiksi jo joku aika sitten, työkoke-muksen myötä työn tekemiseen on tullut lisää varmuutta ja joustavuutta. Asiakastuki- sekä sovellustestausprosessien parantuminen oli tärkeä saavutus sekä opiskelijalle että yritykselle.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui raportti asiakaspalvelijan sekä sovellustestaajan päivittäi-sistä tavoitteista ja työtehtävistä. Työtehtävissä onnistuminen vaatii muun muassa ajan hallin-taa, joustavuutta ja hyvää kommunikointitaitoa. Lopputuloksesta nousi esiin uusia jatkokehi-tysideoita.