Linja-autonkuljettajakoulutuksen resurssien määrittäminen CASE: Jyväskylän ammattiopisto
Syvänen, Tuomas (2016)
Syvänen, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611999
Tiivistelmä
Linja-autonkuljettajista tulee olemaan pulaa lähivuosina ja tästä syystä linja-autonkuljettajien koulutuksen aloituspaikkoja tulisi lisätä. Jyväskylän ammattiopisto harkitsee linja-autonkuljettajakoulutuksen aloittamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, paljonko koulutuksen aloittaminen sitoo opettaja-, tila-, ja kalustoresursseja. Jyväskylän aikuisopistossa koulutetaan jo tällä hetkellä linja-autonkuljettajia, joten tärkeää oli selvittää, paljonko ammattiopiston on mahdollista hyödyntää heidän resurssejaan. Resurssien määrittämisessä oli otettava huomioon erilaisten toteutus- ja toimintamallien vaikutus resursseihin ja rahoitukseen. Tarkoituksena oli löytää taloudellisesti ja toiminnallisesti kannattavin tapa aloittaa linja-autonkuljettajien kouluttaminen.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla aikuisopiston ja muiden linja-autonkuljettajia kouluttavien oppilaitoksien edustajia. Tutkimuksessa selvitettiin jo olemassa olevat resurssit. Tutkimuksessa perehdyttiin myös logistiikan perustutkinnon opetussuunnitelmaan ja vertailtiin, mitä lisäkoulutusta ja muutoksia linja-autonkuljettajienopetus toisi mukanaan. Toimintatapojen valinnassa selvitettiin myös tulevaisuuden opetusmenetelmiä kirjallisuuden ja tutkimuksien avulla. Suunnittelussa otettiin huomioon myös alan tulevaisuuden näkymät. Toiminta- ja toteutustapojen valinnassa otettiin huomioon myös työelämäyhteistyö.
Tutkimuksessa haastateltiin Jyväskylän Liikenteen edustajaa ja näin selvitettiin heidän halukkuus osallistua kuljettajien kouluttamiseen. Tutkimuksessa tehtiin laskelmat kahdella mahdollisella toiminnallisella ratkaisulla ja lopputuloksena selvisi, että opetus olisi aloitusvaiheessa kannattavaa aloittaa 1-8 oppilaan ryhmällä. Pieni ryhmäkoko ei aiheuttaisi investointeja ja opetuksen toteutus ja suunnittelu olisi helpompaa ilman isoja riskejä. Linja-autonkuljettajien koulutus voidaan aloittaa valitulla toimintatavalla nopealla aikatau-lulla.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla aikuisopiston ja muiden linja-autonkuljettajia kouluttavien oppilaitoksien edustajia. Tutkimuksessa selvitettiin jo olemassa olevat resurssit. Tutkimuksessa perehdyttiin myös logistiikan perustutkinnon opetussuunnitelmaan ja vertailtiin, mitä lisäkoulutusta ja muutoksia linja-autonkuljettajienopetus toisi mukanaan. Toimintatapojen valinnassa selvitettiin myös tulevaisuuden opetusmenetelmiä kirjallisuuden ja tutkimuksien avulla. Suunnittelussa otettiin huomioon myös alan tulevaisuuden näkymät. Toiminta- ja toteutustapojen valinnassa otettiin huomioon myös työelämäyhteistyö.
Tutkimuksessa haastateltiin Jyväskylän Liikenteen edustajaa ja näin selvitettiin heidän halukkuus osallistua kuljettajien kouluttamiseen. Tutkimuksessa tehtiin laskelmat kahdella mahdollisella toiminnallisella ratkaisulla ja lopputuloksena selvisi, että opetus olisi aloitusvaiheessa kannattavaa aloittaa 1-8 oppilaan ryhmällä. Pieni ryhmäkoko ei aiheuttaisi investointeja ja opetuksen toteutus ja suunnittelu olisi helpompaa ilman isoja riskejä. Linja-autonkuljettajien koulutus voidaan aloittaa valitulla toimintatavalla nopealla aikatau-lulla.