LEARNING BY DEVELOPING –TOIMINTAMALLI JA ARVIOINNIN HAASTEET
Editoija
Ora-Hyytiäinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413507
Tiivistelmä
Laureassa on kehitetty oma pedagoginen malli, Learning by Developing, jossa oppiminen toteutuu yhteisöllisessä kehittämistoiminnassa tuottaen aluekehitysvaikutusta. Laurea-ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyötä on myös pedagoginen tutkimus- ja kehitystyö, jonka tuloksia esitellään tässä julkaisussa kohteena Laurean pedagoginen toimintamalli LbD.
Learning by Developing, kehittämispohjainen oppiminen on auditoitu kansainvälisesti vuonna 2008 (Vyakarnam, Illes, Kolmos & Madritsch 2008). Learning by Developing todettiin kansainvälisessä auditoinnissa innovatiiviseksi toimintamalliksi, jossa opiskelijalle muodostuvien kompetenssien arviointi nousee erityiseksi haasteeksi. Auditointiraportissa kysytään, miten voimme mitata ryhmässä, todellisessa työelämässä toimimineen yksilön osaamista tasapuolisesti ja läpinäkyvyyden periaatetta noudattaen. Uusia, innovatiivisia näkökulmia ja menetelmiä tarvitaan arvioinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa siten, että voimme varmistua laadusta.
Tässä julkaisussa keskitytään erityisesti arviointiteemaan niin teoreettisista, laadunvarmistuksen kuin käytännön toiminnan näkökulmista. Julkaisussa on tarkasteltu arvioinnin uusia haasteita monipuolisesti pedagogisen strategian, laadunvarmistuksen, aluekehityksen, arvioinnin menetelmien ja arvioinnin toteutuksen näkökulmista.
Learning by Developing, kehittämispohjainen oppiminen on auditoitu kansainvälisesti vuonna 2008 (Vyakarnam, Illes, Kolmos & Madritsch 2008). Learning by Developing todettiin kansainvälisessä auditoinnissa innovatiiviseksi toimintamalliksi, jossa opiskelijalle muodostuvien kompetenssien arviointi nousee erityiseksi haasteeksi. Auditointiraportissa kysytään, miten voimme mitata ryhmässä, todellisessa työelämässä toimimineen yksilön osaamista tasapuolisesti ja läpinäkyvyyden periaatetta noudattaen. Uusia, innovatiivisia näkökulmia ja menetelmiä tarvitaan arvioinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa siten, että voimme varmistua laadusta.
Tässä julkaisussa keskitytään erityisesti arviointiteemaan niin teoreettisista, laadunvarmistuksen kuin käytännön toiminnan näkökulmista. Julkaisussa on tarkasteltu arvioinnin uusia haasteita monipuolisesti pedagogisen strategian, laadunvarmistuksen, aluekehityksen, arvioinnin menetelmien ja arvioinnin toteutuksen näkökulmista.