Volkswagen AG:n päästöhuijaus
Peltovirta, Petteri (2016)
Peltovirta, Petteri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Volkswagen AG:n syyskuussa 2015 paljastunut laajamittainen päästöhuijaus, joka koskettaa Suomessakin yli 70 000:ta dieselautoa. VW järkytti maailmaa myöntämällä asentaneensa dieselautoihinsa huijausohjelman, joka pystyy tunnistamaan tyyppihyväksynnässä käytettävän testitilanteen ja säätämään auton tuottamat päästöt niin, että ne alittavat lainsäätäjän asettamat haittapäästöjen raja-arvot. Autot tuottavat liikenteessä jopa kahdeksankertaiset määrät typen oksideja kuin niitä koskeva Euro 5 -standardi sallii. Tapaus koskettaa 11:ta miljoonaa autoa maailmanlaajuisesti ja se on ehkä autoteollisuuden suurin järjestelmällinen petos.
Työssä käydään kronologisesti läpi huijaukseen johtaneita tapahtumia ja sen syitä ja seurauksia yleisellä tasolla. Lisäksi tutustutaan pikaisesti liikenteen päästökomponentteihin ja niiden säännöstelyyn Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa typen oksidien kohdalta. Aiheeseen liittyen perehdytään myös nykyaikaisten dieselautojen päästöjen hallintaan.
Tämä tutkimus tehtiin perehtymällä lukuisiin autoteollisuuden yhdistysten ja alan ammatti-julkaisujen kirjoituksiin sekä saatavilla oleviin yliopistojen, järjestöjen ja ympäristö- ja liikenne-viranomaisten tutkimuksiin. Tapauksen tuoreuden takia suurin osa lähdemateriaalista on internetistä poimittua. Lopullisiksi lähteiksi valittiin mahdollisimman neutraalit ja yleisesti tunnetut tietolähteet, mutta joissakin tapauksissa joidenkin lähteiden tietoja piti täydentää yhdellä tai useammalla muulla.
Autojen takaisinkutsut ovat tätä kirjottaessa käynnissä Euroopassa Volkswagenin ja Audin osalta, mutta Škodan ja Seatin tyyppihyväksyntäviranomainen ei ole vielä antanut lupaa takaisinkutsujen aloittamiseen. Euroopassa suursijoittajat vaativat korvauksia osakkeenarvon romahduksesta ilman tulosvaroitusta ja kuluttajat ovat nostaneet joukkokanteita.
Yhdysvalloissa on meneillään suuri yhteinen oikeudenkäynti, jossa autojen omistajat, oikeushallinto, kilpailu- ja kuluttajavirasto, sekä liittovaltion ja Kalifornian ympäristöviranomaiset vaativat korvauksia ja sakkoja. Alustavassa sopimuksessa VW suostui ostamaan puoli miljoonaa autoa takaisin tai omistajan toivomuksesta korjata ne. Tämän lisäksi se joutuu perustamaan rahaston päästöhuijauksen ympäristövaikutusten ja asiakkaiden kompensaatioille. Lopullisten sovintoratkaisujen on oltava valmiit 21. kesäkuuta. Volkswagen AG ei ole julkistanut tuloksia sen sisäisestä tutkinnasta asiaan.
Koska asian eteneminen on edelleen jatkuva prosessi, oli tälle tutkielmalle pakko valita loppumääräaika toukokuun 2016 puoliväliin, jonka jälkeen uutta tietoa ei enää kerätty.
Työssä käydään kronologisesti läpi huijaukseen johtaneita tapahtumia ja sen syitä ja seurauksia yleisellä tasolla. Lisäksi tutustutaan pikaisesti liikenteen päästökomponentteihin ja niiden säännöstelyyn Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa typen oksidien kohdalta. Aiheeseen liittyen perehdytään myös nykyaikaisten dieselautojen päästöjen hallintaan.
Tämä tutkimus tehtiin perehtymällä lukuisiin autoteollisuuden yhdistysten ja alan ammatti-julkaisujen kirjoituksiin sekä saatavilla oleviin yliopistojen, järjestöjen ja ympäristö- ja liikenne-viranomaisten tutkimuksiin. Tapauksen tuoreuden takia suurin osa lähdemateriaalista on internetistä poimittua. Lopullisiksi lähteiksi valittiin mahdollisimman neutraalit ja yleisesti tunnetut tietolähteet, mutta joissakin tapauksissa joidenkin lähteiden tietoja piti täydentää yhdellä tai useammalla muulla.
Autojen takaisinkutsut ovat tätä kirjottaessa käynnissä Euroopassa Volkswagenin ja Audin osalta, mutta Škodan ja Seatin tyyppihyväksyntäviranomainen ei ole vielä antanut lupaa takaisinkutsujen aloittamiseen. Euroopassa suursijoittajat vaativat korvauksia osakkeenarvon romahduksesta ilman tulosvaroitusta ja kuluttajat ovat nostaneet joukkokanteita.
Yhdysvalloissa on meneillään suuri yhteinen oikeudenkäynti, jossa autojen omistajat, oikeushallinto, kilpailu- ja kuluttajavirasto, sekä liittovaltion ja Kalifornian ympäristöviranomaiset vaativat korvauksia ja sakkoja. Alustavassa sopimuksessa VW suostui ostamaan puoli miljoonaa autoa takaisin tai omistajan toivomuksesta korjata ne. Tämän lisäksi se joutuu perustamaan rahaston päästöhuijauksen ympäristövaikutusten ja asiakkaiden kompensaatioille. Lopullisten sovintoratkaisujen on oltava valmiit 21. kesäkuuta. Volkswagen AG ei ole julkistanut tuloksia sen sisäisestä tutkinnasta asiaan.
Koska asian eteneminen on edelleen jatkuva prosessi, oli tälle tutkielmalle pakko valita loppumääräaika toukokuun 2016 puoliväliin, jonka jälkeen uutta tietoa ei enää kerätty.