Teollisen Internetin liiketoimintamahdollisuuksien selvittäminen Aiddolle
Pesonen, Kari (2016)
Pesonen, Kari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613125
Tiivistelmä
Tutkimusongelmana oli selvittää, voiko Aiddo Oy perustellusti siirtyä Teollisen Internetin (TI) liiketoiminta-alueelle. Tutkimuksen tärkeimpänä tavoitteena olikin tuottaa Aiddolle analysoitua tietoa TI-tuotteiden ja -palvelujen kehittämiseksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia liiketoimintatarpeita Aiddon asiakkaalla, Fixteri Oy:llä, oli. Tutkimuksessa selvitettiin myös valittujen Value Proposition Canvas - ja Lean Canvas -työkalujen yhteiskäyttöä ja suhdetta tutkimusmenetelmiin. Viimeisenä tavoitteena oli tuottaa yleistettävissä oleva analysointimalli, joka tukee Aiddon uusien palvelujen tai tuotteiden määrittelyä sekä uuden liiketoiminnan määrittelyä.
Tutkimus toteutettiin osana Aiddon sisäistä kehitysprojektia vuosina 2015–2016. Tutkimuksessa sovellettiin lähestymistapana innovaatioiden tuottamista. Aineiston keruumenetelminä käytettiin Teollisen Internetin tutkimusdokumentteja, seinätaulutekniikkaa ja kyselyä. Aineiston analysointimenetelminä käytettiin useita ketteriä menetelmiä ja työvälineitä. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien määrittelyssä käytettiin Running Lean- ja Lean Startup -menetelmää. Liiketoimintatietoa kerättiin ja analysoitiin työpajoissa Value Proposition Canvas - ja Lean Canvas -työkaluilla. Uusien markkinoiden löytämiseksi sovellettiin Sinisen meren strategiaa. Tutkimuksen työpajojen toimenpiteiden onnistumista ja tulosten laatua selvitettiin erillisellä kyselyllä ja vastaukset käsiteltiin dokumenttianalyysillä.
Tutkimuksen työpajojen tuloksena luotiin Fixterin ja metsätraktoriurakoitsijan välinen tuote- ja palvelumalli. Tämän perusteella määriteltiin työpajoissa Aiddon TI-tuote- ja -palvelumalli, jota käytettiin Aiddon TI-liiketoimintamallin määrittelyyn. Tutkimuksessa tiivistettiin TI:n perusominaisuudet seuraaviksi: toimintakelpoisuus, älykkyys, verkottuneisuus, laajennettavuus, automatisoitavuus, päivitettävyys ja tietoturvallisuus. Tutkimuksen tuloksena oli myös malleja TI-ekosysteemin tiedolla johtamisesta. Tutkimuksessa mallinnettiin, kuinka TI-ekosysteemissä tiedolla johtamisprosessi tukee yrityksen arvoketjua ja kuinka tiedolla johtamisprosessin aikana data jalostuu tietämykseksi.
Johtopäätöksinä todetaan, että tutkimuksella pystyttiin luomaan analysoitua tietoa sekä Fixterin että Aiddon TI-tuotteiden ja -palvelujen kehittämiseen. Fixterin liiketoimintatarpeet ja kehitystoiveet selvitettiin Value Proposition Canvas -mallissa. Aiddo määritteli Fixterin liiketoimintatarpeiden perusteella TI-tuotteet ja –palvelut, joita Aiddo voi myydä Fixteri Oy:lle sekä muille asiakkaille. Lean Canvasilla pystyttiin analysoimaan, miten Aiddon Teollisen Internetin liiketoimintamahdollisuudet voidaan saavuttaa kannattavasti määritellyllä liiketoimintamallilla sisältäen tietyn asiakassegmentin, TI-ratkaisun, asiakasmäärän ja kannattavuuden tietyssä aikajaksossa Tutkimuksen perusteella Aiddon TI-liiketoiminnan aloittaminen todettiin mahdolliseksi. Ennakkoon määriteltyjen analysointityökalujen käyttö sekä erikseen että yhdessä osoittautui hyödylliseksi. Menetelmien ja työvälineiden yhteiskäytöstä luotiin malli, jota voidaan käyttää myös muissa yrityksissä liiketoimintamahdollisuuksien määrittelyyn. Tutkimuksessa käytettyä innovointiprosessia on täydennettävä työkalumallien testauksella.
Tutkimus toteutettiin osana Aiddon sisäistä kehitysprojektia vuosina 2015–2016. Tutkimuksessa sovellettiin lähestymistapana innovaatioiden tuottamista. Aineiston keruumenetelminä käytettiin Teollisen Internetin tutkimusdokumentteja, seinätaulutekniikkaa ja kyselyä. Aineiston analysointimenetelminä käytettiin useita ketteriä menetelmiä ja työvälineitä. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien määrittelyssä käytettiin Running Lean- ja Lean Startup -menetelmää. Liiketoimintatietoa kerättiin ja analysoitiin työpajoissa Value Proposition Canvas - ja Lean Canvas -työkaluilla. Uusien markkinoiden löytämiseksi sovellettiin Sinisen meren strategiaa. Tutkimuksen työpajojen toimenpiteiden onnistumista ja tulosten laatua selvitettiin erillisellä kyselyllä ja vastaukset käsiteltiin dokumenttianalyysillä.
Tutkimuksen työpajojen tuloksena luotiin Fixterin ja metsätraktoriurakoitsijan välinen tuote- ja palvelumalli. Tämän perusteella määriteltiin työpajoissa Aiddon TI-tuote- ja -palvelumalli, jota käytettiin Aiddon TI-liiketoimintamallin määrittelyyn. Tutkimuksessa tiivistettiin TI:n perusominaisuudet seuraaviksi: toimintakelpoisuus, älykkyys, verkottuneisuus, laajennettavuus, automatisoitavuus, päivitettävyys ja tietoturvallisuus. Tutkimuksen tuloksena oli myös malleja TI-ekosysteemin tiedolla johtamisesta. Tutkimuksessa mallinnettiin, kuinka TI-ekosysteemissä tiedolla johtamisprosessi tukee yrityksen arvoketjua ja kuinka tiedolla johtamisprosessin aikana data jalostuu tietämykseksi.
Johtopäätöksinä todetaan, että tutkimuksella pystyttiin luomaan analysoitua tietoa sekä Fixterin että Aiddon TI-tuotteiden ja -palvelujen kehittämiseen. Fixterin liiketoimintatarpeet ja kehitystoiveet selvitettiin Value Proposition Canvas -mallissa. Aiddo määritteli Fixterin liiketoimintatarpeiden perusteella TI-tuotteet ja –palvelut, joita Aiddo voi myydä Fixteri Oy:lle sekä muille asiakkaille. Lean Canvasilla pystyttiin analysoimaan, miten Aiddon Teollisen Internetin liiketoimintamahdollisuudet voidaan saavuttaa kannattavasti määritellyllä liiketoimintamallilla sisältäen tietyn asiakassegmentin, TI-ratkaisun, asiakasmäärän ja kannattavuuden tietyssä aikajaksossa Tutkimuksen perusteella Aiddon TI-liiketoiminnan aloittaminen todettiin mahdolliseksi. Ennakkoon määriteltyjen analysointityökalujen käyttö sekä erikseen että yhdessä osoittautui hyödylliseksi. Menetelmien ja työvälineiden yhteiskäytöstä luotiin malli, jota voidaan käyttää myös muissa yrityksissä liiketoimintamahdollisuuksien määrittelyyn. Tutkimuksessa käytettyä innovointiprosessia on täydennettävä työkalumallien testauksella.