LVL-rakenteisen puuhallin rakennesuunnittelu
Heinonen, Joona (2016)
Heinonen, Joona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613090
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella uusi sahatavaran varastointihalli Iisveden Metsä Oy:lle. Tilaajalla oli useita vaihtoehtoja hallin runkoratkaisuksi. Yhtenä vaihtoehtona oli LVL-rakenteinen halli, johon tässä työssä keskityttiin. Insinöörityön tavoitteena oli mitoittaa hallin runko ja piirtää hallin pääpiirustukset sekä LVL-osien tuotantopiirustukset.
Suunnitelun lähtökohdiksi tilaaja antoi hallin päämitoiksi noin 40 x 72 metriä. Vapaata korkeutta hallissa tulisi olla vähintää kuusi metriä ja hallin molemmissa päädyissä olisi oltava kaksi kymmenen metrin levyistä kulkuaukkoa. Melko nopeasti runkoratkaisuksi valikoitui mastopilarikehät A-kattokannattajilla. LVL-rakenteisilla A-kattotuoleilla päästään enintään noin 25 metrin jänneväliin, joten halli suunniteltiin 2-laivaiseksi. Mitoituslaskelmat tehtiin Exceltaulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen ja rakenteiden rasitukset saatiin pääosin Frame Analysis-statiikkaohjelman avulla sekä osittain käsinlaskennalla.
Insinöörityön tuloksena saatin hallin rungon lujuuslaskelmat ja pohja-, leikkaus- ja julkisivupiirustukset sekä LVL-osien tuotantopiirustukset. Tämän insinöörityön tuloksia tullaan käyttämään erityyppisten runkoratkaisujen vertailuun varastohallin lopullista runkotyyppiä valittaessa.
Suunnitelun lähtökohdiksi tilaaja antoi hallin päämitoiksi noin 40 x 72 metriä. Vapaata korkeutta hallissa tulisi olla vähintää kuusi metriä ja hallin molemmissa päädyissä olisi oltava kaksi kymmenen metrin levyistä kulkuaukkoa. Melko nopeasti runkoratkaisuksi valikoitui mastopilarikehät A-kattokannattajilla. LVL-rakenteisilla A-kattotuoleilla päästään enintään noin 25 metrin jänneväliin, joten halli suunniteltiin 2-laivaiseksi. Mitoituslaskelmat tehtiin Exceltaulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen ja rakenteiden rasitukset saatiin pääosin Frame Analysis-statiikkaohjelman avulla sekä osittain käsinlaskennalla.
Insinöörityön tuloksena saatin hallin rungon lujuuslaskelmat ja pohja-, leikkaus- ja julkisivupiirustukset sekä LVL-osien tuotantopiirustukset. Tämän insinöörityön tuloksia tullaan käyttämään erityyppisten runkoratkaisujen vertailuun varastohallin lopullista runkotyyppiä valittaessa.