Työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvät tekijät sosionomin työuran alkuvaiheessa
Kinnunen, Heli (2016)
Kinnunen, Heli
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sosionomien kokemuksia työelämään siirtymisestä. Tarkoituksena on kuvata työelämän, koulutuksen ja sosionomin itsensä vaikutusta työuran alkuvaiheen onnistumiseen sekä sosionomin hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan paremmin tukea sosionomien työelämään siirtymistä.
Opinnäytetyön aiheella on yhteys Valmiina työelämään -hankkeeseen (VALTE), joka toteutetaan usean, eri puolelta Suomea olevan oppilaitoksen yhteistyönä. VALTE-hankkeen tarkoitus on kehittää työelämävalmiuksia esimerkiksi työhyvinvointia käsittelevien opintokokonaisuuksien avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilömuotoisten teemahaastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tietoperustassa ja tutkimuksen aineistossa keskeisiä käsitteitä ja teemoja olivat työhyvinvointi, toimiva työyhteisö, työelämätaidot ja -valmiudet sekä sosionomin koulutus ja sen sisältö.
Tutkimuksen tulosten mukaan myönteisiä kokemuksia työelämään siirtymisestä on sosionomeille tuottanut muun muassa hyvät työnhakutaidot, koulutuksen antama vahva reflektiotaito sekä ammatillinen tieto ja asiantuntijuus työyhteisön tuki ja palaute. Kielteisten kokemusten syntyyn on vaikuttanut puutteellinen työhön perehdyttäminen, sosionomin aseman epäkohdat työelämässä sekä koulutuksen heikko työelämäyhteys.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää työelämän edustajat sekä oppilaitokset. Työnantaja voi tulosten avulla kehittää työpaikan valmiuksia vastaanottaa vastavalmistunut sosionomi ja tukea häntä työuran alkuvaiheessa. Tuloksia voidaan hyödyntää sosionomikoulutuksen arviointiin ja kehittämiseen, jotta koulutus antaisi sosionomille parhaat mahdolliset valmiudet työelämään. Opinnäytetyön tuloksia voidaan lisäksi hyödyntää Valmiina työelämään -hankkeen kaltaisiin tarkoituksiin.
Opinnäytetyön aiheella on yhteys Valmiina työelämään -hankkeeseen (VALTE), joka toteutetaan usean, eri puolelta Suomea olevan oppilaitoksen yhteistyönä. VALTE-hankkeen tarkoitus on kehittää työelämävalmiuksia esimerkiksi työhyvinvointia käsittelevien opintokokonaisuuksien avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilömuotoisten teemahaastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tietoperustassa ja tutkimuksen aineistossa keskeisiä käsitteitä ja teemoja olivat työhyvinvointi, toimiva työyhteisö, työelämätaidot ja -valmiudet sekä sosionomin koulutus ja sen sisältö.
Tutkimuksen tulosten mukaan myönteisiä kokemuksia työelämään siirtymisestä on sosionomeille tuottanut muun muassa hyvät työnhakutaidot, koulutuksen antama vahva reflektiotaito sekä ammatillinen tieto ja asiantuntijuus työyhteisön tuki ja palaute. Kielteisten kokemusten syntyyn on vaikuttanut puutteellinen työhön perehdyttäminen, sosionomin aseman epäkohdat työelämässä sekä koulutuksen heikko työelämäyhteys.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää työelämän edustajat sekä oppilaitokset. Työnantaja voi tulosten avulla kehittää työpaikan valmiuksia vastaanottaa vastavalmistunut sosionomi ja tukea häntä työuran alkuvaiheessa. Tuloksia voidaan hyödyntää sosionomikoulutuksen arviointiin ja kehittämiseen, jotta koulutus antaisi sosionomille parhaat mahdolliset valmiudet työelämään. Opinnäytetyön tuloksia voidaan lisäksi hyödyntää Valmiina työelämään -hankkeen kaltaisiin tarkoituksiin.