LIIKETOIMINTASUUNNITELMAN LAATIMINEN VAATTEITA MYYVÄLLE YRITYKSELLE
Rautakoski, Janita; Rautakoski, Marika (2016)
Rautakoski, Janita
Rautakoski, Marika
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma vaatekauppayritykselle Kokkolaan, joka voitaisiin perustaa laaditun suunnitelman pohjalta. Työ koostuu teoriaosuudesta sekä liitteenä olevasta liiketoimintasuunnitelmasta.
Työn alussa käsiteltiin yrittäjyyttä ja yritystoimintaa. Selvitettiin, mikä on liikeidea, visio sekä strategia. Käytiin läpi yritysmuodot, yrityksen riskit, rahoitus, toimintaympäristö sekä sidosryhmät.
Seuraavassa luvussa kerrottiin miten yritys perustetaan ja mikä on liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmamalleja esiteltiin ja niistä valittiin mielestämme sopivin vaatekaupan perustamista varten. Sopivaksi mallipohjaksi osoittautui Keski-Pohjanmaan Uusyrityskeskus Firmaxin pohja. Viidennessä luvussa käytiin läpi vaatekaupan tilannetta Suomessa sekä kilpailijoita. Kuudennessa luvussa tarkasteltiin luotua liiketoimintasuunnitelmaa.
Liitteenä on varsinainen liiketoimintasuunnitelma, jossa käsiteltiin yrityksen perustiedot, kuvaus tuotteista ja palvelusta, arvio markkinoista, yrityksen myynti- ja markkinointisuunnitelma, toimipaikka ja sijainti, johto ja organisaatio, taloudelliset ennusteet ja laskelmat sekä SWOT-analyysi.
Työn alussa käsiteltiin yrittäjyyttä ja yritystoimintaa. Selvitettiin, mikä on liikeidea, visio sekä strategia. Käytiin läpi yritysmuodot, yrityksen riskit, rahoitus, toimintaympäristö sekä sidosryhmät.
Seuraavassa luvussa kerrottiin miten yritys perustetaan ja mikä on liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmamalleja esiteltiin ja niistä valittiin mielestämme sopivin vaatekaupan perustamista varten. Sopivaksi mallipohjaksi osoittautui Keski-Pohjanmaan Uusyrityskeskus Firmaxin pohja. Viidennessä luvussa käytiin läpi vaatekaupan tilannetta Suomessa sekä kilpailijoita. Kuudennessa luvussa tarkasteltiin luotua liiketoimintasuunnitelmaa.
Liitteenä on varsinainen liiketoimintasuunnitelma, jossa käsiteltiin yrityksen perustiedot, kuvaus tuotteista ja palvelusta, arvio markkinoista, yrityksen myynti- ja markkinointisuunnitelma, toimipaikka ja sijainti, johto ja organisaatio, taloudelliset ennusteet ja laskelmat sekä SWOT-analyysi.