VIENTI NORJAAN VAATETUSALAN YRITYKSEN NÄKÖKULMASTA : Meevind Oy:n Noolan-brändi
Sundfors, Jessica (2016)
Sundfors, Jessica
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312883
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa toimeksiantajayritystä Meevind Oy:tä Noolan-brändin viennissä Norjaan, ja auttaa löytämään siihen helpoin ratkaisu ja tapa. Noolanin brändiä on aikaisemmin viety Norjaan, mutta se on ollut vähäistä. Tutkimuksen ongelmana oli selvittää millä tavoin Norjan markkinoille päästään ja miten toimitaan viennissä Norjaan.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensiksi keskityttiin teoriaan ja tutustuttiin aluksi Nor-jaan vientikohteena, sekä siihen millaista on tehdä kauppaa EU:n ulkopuolisen maan kanssa. Tutustuttiin myös siihen millaisia apukeinoja on saatavana ulkomaankaupassa, ja sitten minkälaisia vientimuotomahdollisuuksia on. Teoriaosassa käsiteltiin myös kansainvälistymisen haasteita ja riskejä , jotka on hyvä tiedustaa etukäteen ennen kuin aloittaa viennin. Näitä ovat mm. maksuun ja kuljetukseen liittyvät riskit. Työssä tutustutaan myös ulkomaankaupassa tarvittaviin asiakirjoihin ja kuljetusmuotoihin.
Toisessa osassa on keskityttiin tutkimusmenetelmään ja itse tutkimukseen. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksessa olevat kysymykset tehtiin teorian pohjalta. Tutkimukseen on haastateltu kuutta eri yrityksen asiantuntijaa, joilla on vientiä Norjaan. Haastateltavat yritykset ovat kaikki suurempia kuin toimeksiantaja yritys, mutta se ei vaikuta tutkimuksen tuloksiin ratkaisevasti. Kaikki haastattelut tehtiin kasvotusten ja ne nauhoitettiin. Tutkimuksen aikataulu oli tiukka.
Tutkimuksesta saadut tulokset tukevat työn teoriaa ja haastateltavilta saatiin paljon käytännön tietoa kaupasta Norjan kanssa. Työn loppuun on kerätty kehitysideoita toimeksiantaja yritykselle tutkimuksen pohjalta saaduista vastauksista.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensiksi keskityttiin teoriaan ja tutustuttiin aluksi Nor-jaan vientikohteena, sekä siihen millaista on tehdä kauppaa EU:n ulkopuolisen maan kanssa. Tutustuttiin myös siihen millaisia apukeinoja on saatavana ulkomaankaupassa, ja sitten minkälaisia vientimuotomahdollisuuksia on. Teoriaosassa käsiteltiin myös kansainvälistymisen haasteita ja riskejä , jotka on hyvä tiedustaa etukäteen ennen kuin aloittaa viennin. Näitä ovat mm. maksuun ja kuljetukseen liittyvät riskit. Työssä tutustutaan myös ulkomaankaupassa tarvittaviin asiakirjoihin ja kuljetusmuotoihin.
Toisessa osassa on keskityttiin tutkimusmenetelmään ja itse tutkimukseen. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksessa olevat kysymykset tehtiin teorian pohjalta. Tutkimukseen on haastateltu kuutta eri yrityksen asiantuntijaa, joilla on vientiä Norjaan. Haastateltavat yritykset ovat kaikki suurempia kuin toimeksiantaja yritys, mutta se ei vaikuta tutkimuksen tuloksiin ratkaisevasti. Kaikki haastattelut tehtiin kasvotusten ja ne nauhoitettiin. Tutkimuksen aikataulu oli tiukka.
Tutkimuksesta saadut tulokset tukevat työn teoriaa ja haastateltavilta saatiin paljon käytännön tietoa kaupasta Norjan kanssa. Työn loppuun on kerätty kehitysideoita toimeksiantaja yritykselle tutkimuksen pohjalta saaduista vastauksista.