"The Music of Judith Weir" : Pohdintaa nykymusiikin harjoitusprosesseista ja esittämisestä säveltäjä Judith Weirin vokaalituotannon valossa
Tuokko, Margit (2016)
Tuokko, Margit
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513034
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä raportoin ensimmäisissä luvuissa prosessista, jonka lopputuloksena järjestin konsertin otsikolla " The Music of Judith Weir" perjantaina 8.4.2016 Helsingin Konservatorion Konserttisalissa.
Konsertin tarkoituksena oli tuoda tunnetuksi säveltäjä Judith Weirin vokaalimusiikkia Suomessa ja suomalaisille laulajille sekä laulupedagogeille ja myös kuoronjohtajille.
Pohdin myös lyhyesti klassisen laulajan ja nykymusiikin suhdetta konsertin luoman materiaalin pohjalta. Fenomenografista tutkimusotetta käyttäen sekä erilaisten haastattelumenetelmien myötä vastaan kysymyksiin (1) mitä klasarilaulajat ajattelevat nykymusiikista, (2) kuinka paljon he sitä tekevät sekä (3) mikä on sen esittämisen mielekkyys ja (4)syy. Kerron myös omasta historiastani nykymusiikin parissa.
Tutkin myös pedagogisesta näkökulmasta (5) vaatiiko nykymusiikin opettaminen ja opettelu jotain erityistä verrattuna muun klassisen repertuaarin opetteluun, (6) mitä laulajan tulee ottaa huomioon nykymusiikkiteoksen haltuunotossa ja (7) mihin kohtaan Judith Weirin musiikki tässä kohtaa asettuu? Näihin laulupedagogisiin kysymyksiin vastaan konserttini taiteilijoiden lisäksi kolmen jo pitkää uraa tehneen laulajan suulla.
Judith Weiriä säveltäjänä ja hänen musiikkiaan analysoin henkilöhaastattelujen, The Guardian - lehden julkaisemien luonnehdintojen sekä muun kirjallisen materiaalin pohjalta.
Toivon, että omani ja konsertin muiden taiteilijoiden henkilökohtaiset kokemukset projektissa mukanaolosta voisivat omalta osaltaan olla innostamassa muusikoita ja laulajia tarttumaan nykymusiikkiin sekä ottamaan ohjelmistoonsa myös Judith Weirin teoksia
Konsertin tarkoituksena oli tuoda tunnetuksi säveltäjä Judith Weirin vokaalimusiikkia Suomessa ja suomalaisille laulajille sekä laulupedagogeille ja myös kuoronjohtajille.
Pohdin myös lyhyesti klassisen laulajan ja nykymusiikin suhdetta konsertin luoman materiaalin pohjalta. Fenomenografista tutkimusotetta käyttäen sekä erilaisten haastattelumenetelmien myötä vastaan kysymyksiin (1) mitä klasarilaulajat ajattelevat nykymusiikista, (2) kuinka paljon he sitä tekevät sekä (3) mikä on sen esittämisen mielekkyys ja (4)syy. Kerron myös omasta historiastani nykymusiikin parissa.
Tutkin myös pedagogisesta näkökulmasta (5) vaatiiko nykymusiikin opettaminen ja opettelu jotain erityistä verrattuna muun klassisen repertuaarin opetteluun, (6) mitä laulajan tulee ottaa huomioon nykymusiikkiteoksen haltuunotossa ja (7) mihin kohtaan Judith Weirin musiikki tässä kohtaa asettuu? Näihin laulupedagogisiin kysymyksiin vastaan konserttini taiteilijoiden lisäksi kolmen jo pitkää uraa tehneen laulajan suulla.
Judith Weiriä säveltäjänä ja hänen musiikkiaan analysoin henkilöhaastattelujen, The Guardian - lehden julkaisemien luonnehdintojen sekä muun kirjallisen materiaalin pohjalta.
Toivon, että omani ja konsertin muiden taiteilijoiden henkilökohtaiset kokemukset projektissa mukanaolosta voisivat omalta osaltaan olla innostamassa muusikoita ja laulajia tarttumaan nykymusiikkiin sekä ottamaan ohjelmistoonsa myös Judith Weirin teoksia