The brand image of the city of Turku as perceived by female immigrants
Nupponen, Noora (2016)
Nupponen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412954
Tiivistelmä
Yhä usemmat kaupungit luovat itsestään brändin auttaakseen heitä kohtaamaan kaupunkien välisen kilpailun kohderyhmien houkuttelemisessa. Kaupunkibrändi on syntynyt, kun paikka on saavuttanut tavoitteensa luomalla kuluttajan mieleen myönteisiä mielikuvia paikasta. Täten kuluttajat muodostavat kaupunkibrändin. Kaupunkibrändäämiseen on erittäin tärkeää ottaa huomioon nykyiset asukkaat, sillä he täyttävät neljä eri roolia paikan markkinoinnissa. He ovat (1) kohderyhmä, (2) yhtenäinen osa paikkaa, (3) paikan edustajia, sekä (4) asukkaita. Täten he voivat joko tehdä tai rikkoa imagon ja kaupungkibrändin. Tietämällä pääassosiaatiot, jotka kuluttajat yhdistävät brändiin, sekä positiiviset että negatiiviset assosiaatiot, antaa johtajille itsevarmuutta markkinointiin liittyviin päätöksentekoihin.
Opinnäytetyö keskittyy maahanmuuttajanaisten näkemykseen Turun imagosta. Opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia millainen näkemys maahanmuuttajanaisilla on Turusta. Toisena tavoitteena on määritellä positiiviset ja negatiiviset mielikuvat, jotka he liittävät Turkuun. Turku on yksi monikulttuurisin kaupunki Suomessa. Vieraskielisten asukkaiden määrä on kasvanut 15 vuoden aikana Turussa viidestä prosentista yli kymmeneen prosenttiin. Täten, he ovat osa Turun väestöä, ja heidät on tärkeä ottaa huomioon Turun kaupunkibrändäämisessä.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tämä menetelmä valittiin, sillä se tuottaa laadullista ja syvällistä aineistoa. Tämä auttaa ymmärtämään paremmin tutkittavan aiheen, tässä tapauksessa kaupunki-imagon. Haastattelut toteutettiin suomeksi.
Opinnäytetyön tuloksena assosiaatiot, jotka maahanmuuttajanaiset yhdistävät Turkuun osoitetaan, lisäksi sekä postiiviset että negatiiviset assosiaatiot on korostettu tuloksissa. Tuloksissa nousee esiin assosiaatioluokat, jotka ovat heikosti liitetty Turkuun ja toisaalta assosiaatiot, jotka ovat vahvasti yhdistetty Turkuun. Opinnäytetyö osoittaa tarpeen tuoda Turun historia enemmän maahanmuuttajien tietoisuuteen, ja täten tukee Turun kaupungin nykyisiä toimia. Lisäksi opinnäytetyön kehiysehdotuksena on tuoda Turun luonnon tarjoamat mahdollisuudet maahanmuuttajien tietoisuuteen. Opinnäytetyön lopussa on yhteenveto työn onnistumisesta.
Opinnäytetyö keskittyy maahanmuuttajanaisten näkemykseen Turun imagosta. Opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia millainen näkemys maahanmuuttajanaisilla on Turusta. Toisena tavoitteena on määritellä positiiviset ja negatiiviset mielikuvat, jotka he liittävät Turkuun. Turku on yksi monikulttuurisin kaupunki Suomessa. Vieraskielisten asukkaiden määrä on kasvanut 15 vuoden aikana Turussa viidestä prosentista yli kymmeneen prosenttiin. Täten, he ovat osa Turun väestöä, ja heidät on tärkeä ottaa huomioon Turun kaupunkibrändäämisessä.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tämä menetelmä valittiin, sillä se tuottaa laadullista ja syvällistä aineistoa. Tämä auttaa ymmärtämään paremmin tutkittavan aiheen, tässä tapauksessa kaupunki-imagon. Haastattelut toteutettiin suomeksi.
Opinnäytetyön tuloksena assosiaatiot, jotka maahanmuuttajanaiset yhdistävät Turkuun osoitetaan, lisäksi sekä postiiviset että negatiiviset assosiaatiot on korostettu tuloksissa. Tuloksissa nousee esiin assosiaatioluokat, jotka ovat heikosti liitetty Turkuun ja toisaalta assosiaatiot, jotka ovat vahvasti yhdistetty Turkuun. Opinnäytetyö osoittaa tarpeen tuoda Turun historia enemmän maahanmuuttajien tietoisuuteen, ja täten tukee Turun kaupungin nykyisiä toimia. Lisäksi opinnäytetyön kehiysehdotuksena on tuoda Turun luonnon tarjoamat mahdollisuudet maahanmuuttajien tietoisuuteen. Opinnäytetyön lopussa on yhteenveto työn onnistumisesta.