CubePlosion-peli Unity-työkalulla
Kurki, Joni (2016)
Kurki, Joni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa peli Unity työkalua käyttäen. Idea peliin oli jo valmiina Jouni Laitisella / GPB Studios, mutta hänellä ei ollut aikaa lähteä toimeksiantajaksi, joten työllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se tehtiin itsenäisesti.
Opinnäytetyö alkoi aiheen esitutkimuksella ja Unity-työkaluun tutustumisella erilaisten oppaiden avulla. Esitutkimuksen jälkeen alkoi pelin määrittely ja suunnittelu. Kun suunnittelu ja määrittely olivat valmiina, alkoi pelin toteutus. Pelin testausta suoritettiin samanaikaisesti toteutuksen kanssa.
Pelin toteutus aloitettiin pelialueen rakentamisella. Seuraavaksi vuorossa oli pelaajan luonti sekä hänen liikkumisensa ohjelmointi. Kentän tekstuurit ja materiaalit luotiin seuraavaksi. Tämän jälkeen luotiin valikot ja käyttöliittymä. Viimeisenä luotiin tekoäly, joka osaa itse liikkua pelikentällä sekä tuhota merkittyjä kuutiota. Peli rakennettiin Unity Web Player-alustalle.
Opinnäytetyö onnistui hyvin, vaikka kaikkia ominaisuuksia ei peliin saatu toteutettua. Tulevaisuudessa kehitän pelistä luultavasti mobiiliversion.
Opinnäytetyö alkoi aiheen esitutkimuksella ja Unity-työkaluun tutustumisella erilaisten oppaiden avulla. Esitutkimuksen jälkeen alkoi pelin määrittely ja suunnittelu. Kun suunnittelu ja määrittely olivat valmiina, alkoi pelin toteutus. Pelin testausta suoritettiin samanaikaisesti toteutuksen kanssa.
Pelin toteutus aloitettiin pelialueen rakentamisella. Seuraavaksi vuorossa oli pelaajan luonti sekä hänen liikkumisensa ohjelmointi. Kentän tekstuurit ja materiaalit luotiin seuraavaksi. Tämän jälkeen luotiin valikot ja käyttöliittymä. Viimeisenä luotiin tekoäly, joka osaa itse liikkua pelikentällä sekä tuhota merkittyjä kuutiota. Peli rakennettiin Unity Web Player-alustalle.
Opinnäytetyö onnistui hyvin, vaikka kaikkia ominaisuuksia ei peliin saatu toteutettua. Tulevaisuudessa kehitän pelistä luultavasti mobiiliversion.