"Tämä me hypätäänkin yli" : Sateenkaarinuoret ja koulujen seksuaalikasvatus
Savolainen, Sini (2016)
Savolainen, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912510
Tiivistelmä
Seksuaalivähemmistöihin ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia nuoria on tutkittu varsin vähän. Koulu-jen seksuaalikasvatusta on tutkittu vasta 1990-luvulta lähtien. Näiden teemojen risteyksessä on ryhmä nuoria, joita perinteinen yhdyntä- ja lisääntymiskeskeinen seksuaalikasvatus ei tavoita.
Tutkimukseni on puolistrukturoitu kyselytutkimus, jolla selvitin 13-29-vuotiaiden suomalaisten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kokemuksia koulujen seksuaalikasvatuksesta. Ilmiötä ja sen teemoja on taustoitettu avaamalla sekä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden, että seksuaalikasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja käymällä läpi siihen liittyvää historiaa. Tarkoituksena oli selvittää, palveleeko seksuaalikasvatus nuoria. Saavatko he koulun seksuaalikasvatuksesta taitoja, jotka edistävät heidän kasvuaan ja kehitystään, entä oppivatko he seksuaaliterveyden kannalta olennaisia taitoja? Samalla selvitin millaista nuoret toivovat seksuaalikasvatuksen olevan tulevaisuudessa.
Tutkimukseni osoitti, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kokemukset seksu-aalikasvatuksesta ovat negatiivisia ja opitut taidot koetaan puutteellisiksi. Opetus keskittyi lähinnä heteronormatiivisiin sisältöihin, eikä opettajilla aina ollut työkaluja käsitellä moninaisuutta.
Tulevaisuudelta nuoret odottivat moninaisempaa ja suvaitsevaisempaa opetusta, joka huomioi myös heidän tarpeensa. Lisäksi toivottiin opettajien perehdyttämistä moninaisuuteen paremmin.
Työn tilaaja on ihmisoikeusjärjestö Seta ry. jonka vaikuttamistyötä työllä ja sen tuloksilla on tarkoitus tukea.
Tutkimukseni on puolistrukturoitu kyselytutkimus, jolla selvitin 13-29-vuotiaiden suomalaisten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kokemuksia koulujen seksuaalikasvatuksesta. Ilmiötä ja sen teemoja on taustoitettu avaamalla sekä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden, että seksuaalikasvatuksen keskeisiä käsitteitä ja käymällä läpi siihen liittyvää historiaa. Tarkoituksena oli selvittää, palveleeko seksuaalikasvatus nuoria. Saavatko he koulun seksuaalikasvatuksesta taitoja, jotka edistävät heidän kasvuaan ja kehitystään, entä oppivatko he seksuaaliterveyden kannalta olennaisia taitoja? Samalla selvitin millaista nuoret toivovat seksuaalikasvatuksen olevan tulevaisuudessa.
Tutkimukseni osoitti, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kokemukset seksu-aalikasvatuksesta ovat negatiivisia ja opitut taidot koetaan puutteellisiksi. Opetus keskittyi lähinnä heteronormatiivisiin sisältöihin, eikä opettajilla aina ollut työkaluja käsitellä moninaisuutta.
Tulevaisuudelta nuoret odottivat moninaisempaa ja suvaitsevaisempaa opetusta, joka huomioi myös heidän tarpeensa. Lisäksi toivottiin opettajien perehdyttämistä moninaisuuteen paremmin.
Työn tilaaja on ihmisoikeusjärjestö Seta ry. jonka vaikuttamistyötä työllä ja sen tuloksilla on tarkoitus tukea.