Aboa Mare Portfolio : A prototype version of a new elective course
Bergström, Jonas; Laine, Sami (2016)
Bergström, Jonas
Laine, Sami
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812403
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om framtagandet av en ny valbar kurs för elever som studerar sjöfart vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo.
Kursen går ut på att eleverna bygger en personlig informationsbank som vi kallar för ”Aboa Mare Portfolio”. Portfolion består bland annat av kursmaterial från skolan som sammanfattas under olika ämnesområden. Den byggs succesivt i takt med att kunskap erövras med förhoppningen om att kunna bistå som hjälpmedel i det dagliga arbetet som befäl.
Vi har haft ett praktiskt utgångsläge och fokuserat mer på själva utformningen och implementation snarare än teoretiska studier. Det enskilt viktigaste kriteriet som vi tagit hänsyn till under hela projektet har varit kostnadseffektivitet. Speciellt i åtstramningstider gäller det att effektivisera och göra samma saker med mindre resurser, något vi tror ”Aboa Mare Portfolio” kan bidra med. This bachelor´s thesis covers the developing and content of a new elective course, exclusively aimed for maritime students studying at Aboa Mare. The basic idea with the course is that students build their personal information bank - what we call "The Aboa Mare Portfolio". The portfolio contains the most vital information from each subject, with the intention to later serve as a comprehensive toolbox in order to solve future,
real life and work related duties as an officer.
The focus throughout this thesis project have been from a practical approach rather than a theoretical perspective. Thoughts, ideas, and recommendations mostly originate from the authors´ own experiences during the education.
Emphasis has been put on how to design the course to be as cost efficient as possible while at the same time yielding maximum synergies for Aboa Mare.
Kursen går ut på att eleverna bygger en personlig informationsbank som vi kallar för ”Aboa Mare Portfolio”. Portfolion består bland annat av kursmaterial från skolan som sammanfattas under olika ämnesområden. Den byggs succesivt i takt med att kunskap erövras med förhoppningen om att kunna bistå som hjälpmedel i det dagliga arbetet som befäl.
Vi har haft ett praktiskt utgångsläge och fokuserat mer på själva utformningen och implementation snarare än teoretiska studier. Det enskilt viktigaste kriteriet som vi tagit hänsyn till under hela projektet har varit kostnadseffektivitet. Speciellt i åtstramningstider gäller det att effektivisera och göra samma saker med mindre resurser, något vi tror ”Aboa Mare Portfolio” kan bidra med.
real life and work related duties as an officer.
The focus throughout this thesis project have been from a practical approach rather than a theoretical perspective. Thoughts, ideas, and recommendations mostly originate from the authors´ own experiences during the education.
Emphasis has been put on how to design the course to be as cost efficient as possible while at the same time yielding maximum synergies for Aboa Mare.