Demovaiheen metallibändin tunnetuksi tekeminen markkinointiviestinnän keinoin
Pulkkinen, Joonas (2016)
Pulkkinen, Joonas
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia metallibändin brändäystä ja markkinointiviestintää, ja etsiä tätä kautta keinoja lisätä demovaiheessa olevan bändin tunnettuutta markkinointiviestinnän keinoja käyttäen. Demovaiheen bändeillä usein muodostuu ongelmaksi tunnettuudensa lisääminen, johon tämä opinnäytetyö pyrki löytämään ratkaisuja. Teoreettisessa käsiteperustassa käsiteltiin musiikin markkinointia, bändin brändäystä sekä markkinointiviestintää. Demovaiheen bändeillä usein budjetti on varsin rajallinen, joten markkinointiviestintä keskittyy kustannustehokkaaseen digitaaliseen markkinointiviestintään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, koska haluttiin ymmärtää käsiteltävää ilmiötä sekä löytää bändille tehokkaimpia markkinointiviestintäkeinoja. Aineisto kerättiin kolmella teemahaastattelulla. Haastateltavina olivat ProPromotion Oy:n perustaja Taija Holm, promoottori Jukka Holmstedt sekä Bloodred Hourglass -yhtyeen laulaja Jarkko Koukonen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sosiaalinen media on demovaiheen bändille paras markkinointiviestintäväline, koska se on todella kustannustehokasta, ja se voi potentiaalisesti tavoittaa todella suuria ihmismääriä. Metallipiireissä ei silti kannata unohtaa kekseliästä perinteisempää markkinointiviestintää. Suunnitelmallisella ja tavoitteellisella brändäyksellä, sekä oikeanlaisella markkinointiviestinnällä bändi voi herättää mielenkiintoa ja sitä kautta lisätä tunnettuuttaan.