Kajaanin Rosson markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Heikkinen, Assi; Seikkala, Tanja (2016)
Heikkinen, Assi
Seikkala, Tanja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812399
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa viikon mittainen markkinointikampanja sosiaalisessa mediassa Kajaanin Rossolle sekä perehtyä sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana. Työn tavoitteena oli kehittää Kajaanin Rosson markkinointia sosiaalisessa mediassa Facebookia ja Instagramia hyödyntäen sekä houkutella ravintolaan erityisesti nuoria aikuisia ja kasvattaa iltamyyntiä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnista yleisesti ja sosiaalisessa mediassa sekä mielikuvien muodostumisesta ja niihin vaikuttamisesta. Empiirisessä osuudessa kerrotaan lyhyesti toiminnallisesta opinnäytetyöstä, minkä jälkeen esitellään markkinoinnin suunnittelun tueksi tehty mielikuvakartoitus ja sen tulokset. Empiirisen osuuden lopussa on kuvaus markkinointikampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta sekä muista toimista markkinoinnin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa.
Mielikuvakartoitus toteutettiin Kajaanin ammattikorkeakoululla ja kajaanilaisessa ravintola Sulossa marraskuussa 2015. Tuloksia apuna käyttäen suunniteltiin keväällä 2016 toteutettu Synttäriviikko-kampanja. Kampanjan aikana Kajaanin Rossossa oli päivittäin vaihtuva tarjous, joka ilmoitettiin Kajaanin Rosson Facebook-sivuilla.
Kampanjaa pidettiin kokonaisuudessaan onnistuneena, vaikka se ei tavoittanut kohderyhmää niin hyvin kuin toivottiin. Toimeksiantaja sai kuitenkin omien sanojensa mukaan hyödyllistä tietoa markkinoinnin suunnitteluun tulevaisuudessa. Lisäksi Kajaanin Rosson Facebook-sivujen tykkääjämäärä kasvoi huomattavasti ja sivuista onnistuttiin tekemään kiinnostavammat. Myös Instagram-tilin seuraajamäärää kasvoi jonkin verran, mutta sen markkinoinnillinen kehittäminen ei onnistunut tavoitteiden mukaan.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnista yleisesti ja sosiaalisessa mediassa sekä mielikuvien muodostumisesta ja niihin vaikuttamisesta. Empiirisessä osuudessa kerrotaan lyhyesti toiminnallisesta opinnäytetyöstä, minkä jälkeen esitellään markkinoinnin suunnittelun tueksi tehty mielikuvakartoitus ja sen tulokset. Empiirisen osuuden lopussa on kuvaus markkinointikampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta sekä muista toimista markkinoinnin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa.
Mielikuvakartoitus toteutettiin Kajaanin ammattikorkeakoululla ja kajaanilaisessa ravintola Sulossa marraskuussa 2015. Tuloksia apuna käyttäen suunniteltiin keväällä 2016 toteutettu Synttäriviikko-kampanja. Kampanjan aikana Kajaanin Rossossa oli päivittäin vaihtuva tarjous, joka ilmoitettiin Kajaanin Rosson Facebook-sivuilla.
Kampanjaa pidettiin kokonaisuudessaan onnistuneena, vaikka se ei tavoittanut kohderyhmää niin hyvin kuin toivottiin. Toimeksiantaja sai kuitenkin omien sanojensa mukaan hyödyllistä tietoa markkinoinnin suunnitteluun tulevaisuudessa. Lisäksi Kajaanin Rosson Facebook-sivujen tykkääjämäärä kasvoi huomattavasti ja sivuista onnistuttiin tekemään kiinnostavammat. Myös Instagram-tilin seuraajamäärää kasvoi jonkin verran, mutta sen markkinoinnillinen kehittäminen ei onnistunut tavoitteiden mukaan.