Lähiruoan käyttö Etelä-Pohjanmaan ravintoloissa, kahviloissa ja pitopalveluyrityksissä
Lovén, Mari (2016)
Lovén, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812385
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Into Seinäjoelle. Työn tarkoituksena oli tutkia lähiruoan käyttöä Etelä-Pohjanmaan ravintoloissa, kahviloissa ja pitopalveluyrityksissä. Tavoitteena oli selvittää yritysten lähiruoan käyttöastetta sekä vastaajien arvoja ja asenteita lähiruokaa kohtaan. Vastaajilta kartoitettiin myös lähiruoan viestintä- ja markkinointikeinoja. Tutkimuksella haettiin tietoa vastaajien kokemista haasteista lähiruoan käytössä ja kerättiin kehittämisehdotuksia lähiruokatoiminnan edistämiseksi.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin lähiruokaan liittyviä julkaisuja, raportteja, selvityksiä ja aiempia tutkimuksia. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodun kyselylomakkeen avulla. Aineistoa kerättiin verkkokyselyn lisäksi puhelinkyselyllä. Lomake koostui pääosin strukturoiduista kysymyksistä, joista osa oli sekamuotoisia sisältäen myös avoimen vastausvaihtoehdon.
Kyselyyn vastasi yhteensä 41 henkilöä. Kerätty aineisto käsiteltiin Excel-taulukko-ohjelman avulla. Vastaajat määrittelivät lähiruoan oman maakunnan ruoaksi ja kertoivat käyttävänsä lähiruokaa melko runsaasti. Kuitenkin suurin osa raaka-aineista hankitaan tukun kautta. Lähituotteiden käytön suurimmiksi haasteiksi koettiin hinta ja saatavuus. Lähituotteista ja -tuottajista kaivattiin lisää tietoa.
Avointen, mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia kartoittavien kysymysten pääteemoja olivat tuotteiden ja tiedon saatavuus, hinnoittelu, toimitusvarmuus ja yhteistyön tarve. Mieluisiksi yhteistyökeinoiksi lähiruokatoiminnan edistämiseksi mainittiin muun muassa hankkeet ja verkottuminen. Yhteismarkkinointi ja logistiikan kehittäminen kiinnostivat monia.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin lähiruokaan liittyviä julkaisuja, raportteja, selvityksiä ja aiempia tutkimuksia. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodun kyselylomakkeen avulla. Aineistoa kerättiin verkkokyselyn lisäksi puhelinkyselyllä. Lomake koostui pääosin strukturoiduista kysymyksistä, joista osa oli sekamuotoisia sisältäen myös avoimen vastausvaihtoehdon.
Kyselyyn vastasi yhteensä 41 henkilöä. Kerätty aineisto käsiteltiin Excel-taulukko-ohjelman avulla. Vastaajat määrittelivät lähiruoan oman maakunnan ruoaksi ja kertoivat käyttävänsä lähiruokaa melko runsaasti. Kuitenkin suurin osa raaka-aineista hankitaan tukun kautta. Lähituotteiden käytön suurimmiksi haasteiksi koettiin hinta ja saatavuus. Lähituotteista ja -tuottajista kaivattiin lisää tietoa.
Avointen, mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia kartoittavien kysymysten pääteemoja olivat tuotteiden ja tiedon saatavuus, hinnoittelu, toimitusvarmuus ja yhteistyön tarve. Mieluisiksi yhteistyökeinoiksi lähiruokatoiminnan edistämiseksi mainittiin muun muassa hankkeet ja verkottuminen. Yhteismarkkinointi ja logistiikan kehittäminen kiinnostivat monia.