ABLOY OY:N HENKILÖSTÖN SUHTAUTUMINEN UUTEEN SOSIAALISEEN INTRANETIIN
Kero, Helena (2016)
Kero, Helena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Abloy Oy:n henkilöstö suhtautuu uuteen sosiaaliseen intranetiin, joka otettiin kohdeyrityksessä käyttöön syksyllä 2015. Intranetin käyttäjille eli yrityksen henkilöstölle toteutetulla käyttäjäkyselyllä pyrittiin selvittämään uuden intranetin helppokäyttöisyyden kokemista ja ulkoasun selkeyttä sekä käyttäjien koulutustarpeita ja kehitysehdotuksia uuteen intranetiin liittyen. Käyttäjäkyselyn
tulosten tukemiseksi kohdeyrityksen tiedotuspäällikölle toteutettiin teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimustapaa yhdistelemällä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan työyhteisöviestintää ja sen eri keinoja sekä johdon roolia työyhteisöviestinnässä. Sosiaalista intranetiä ja sosiaalisen median siihen tarjoamia työkaluja sekä sosiaalisen intranetin tuomia mahdollisuuksia ja haasteita käsitellään teoriaosuudessa yksityiskohtaisemmin tutkittavan ilmiön kokonaisvaltaisen ymmärtämisen
vuoksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että käyttäjät olivat tyytyväisiä uuteen intraan ja se koettiin pääosin helppokäyttöiseksi, mutta siinä koettiin olevan vielä parantamisen varaa niin ulkoasun kuin tietojen löydettävyyden saralla. Työntekijät suhtautuivat uuteen intraan hieman kriittisemmin kuin toimihenkilöt, mutta käyttäjien iällä ei ollut suurta vaikutusta suhtautumiseen. Tulosten perusteella voidaan nähdä, että sosiaalinen intranet palvelee paremmin toimihenkilöitä kuin työntekijöitä sekä sosiaalisen intran käyttöönotto vaatii paljon käyttäjäkoulutusta.
tulosten tukemiseksi kohdeyrityksen tiedotuspäällikölle toteutettiin teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimustapaa yhdistelemällä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan työyhteisöviestintää ja sen eri keinoja sekä johdon roolia työyhteisöviestinnässä. Sosiaalista intranetiä ja sosiaalisen median siihen tarjoamia työkaluja sekä sosiaalisen intranetin tuomia mahdollisuuksia ja haasteita käsitellään teoriaosuudessa yksityiskohtaisemmin tutkittavan ilmiön kokonaisvaltaisen ymmärtämisen
vuoksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että käyttäjät olivat tyytyväisiä uuteen intraan ja se koettiin pääosin helppokäyttöiseksi, mutta siinä koettiin olevan vielä parantamisen varaa niin ulkoasun kuin tietojen löydettävyyden saralla. Työntekijät suhtautuivat uuteen intraan hieman kriittisemmin kuin toimihenkilöt, mutta käyttäjien iällä ei ollut suurta vaikutusta suhtautumiseen. Tulosten perusteella voidaan nähdä, että sosiaalinen intranet palvelee paremmin toimihenkilöitä kuin työntekijöitä sekä sosiaalisen intran käyttöönotto vaatii paljon käyttäjäkoulutusta.