Saab 900S Turbon muunnos RE85-polttoaineelle sopivaksi
Kuorikoski, Petri (2016)
Kuorikoski, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli muuttaa vuosimallin 1990 Saab 900 S ahdettu matalapaineottomoottori toimimaan RE85-polttoaineella. Ottomoottorin puristussuhdetta muutettiin RE85-polttoaineelle sopivaksi. Vaihdelaatikon ensiövälitystä muutettiin, jotta saatiin ottomoottorin kierrosluku alemmaksi. Näin saatiin polttoaineen kulutus matalammaksi. Suuttimet oli vaihdettava paremmin virtaavammaksi, jolloin ilmaseossuhde on sopivampi RE85-polttoaineelle. Sytytyspuola vaihdettiin paremman kipinän aikaansaamiseksi. Autoon uusittiin sylinterinkansi, männät, kampiakselin liukulaakerit, kannen pultit, tulpan johdot, virranjakajankansi ja -pyörijä sekä kaikki ottomoottorin tiivisteet. Ruiskutuksenohjaus elektroniikkaan oli tehtävä muutoksia, jotta auto saatiin toimimaan RE85-polttoaineella.
Syitä kokeilla RE85-korkeaseospolttoainetta vanhaan autoon on monia. RE85-polttoaine tuottaa 80 % vähemmän CO2-päästöjä ja on siten ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Korkealla kuormituksella ajettaessa RE85:lla saavutetaan korkeampi hyötysuhde kuin bensiinillä ajettaessa. RE85-polttoaine höyrystyy huonosti talvella ja kylmäkäynnistykseen vaaditaan enemmän polttoainetta.
Auton tehomittaukset tehtiin dynamometrissä. Autoon saatiin alkuperäisiin ottomoottorin tehoihin nähden lisää noin 88 hv ja vääntömomentti kasvoi 147 Nm. Nyt hevosvoimia oli noin 233 ja vääntömomentti oli 347 Nm.
Syitä kokeilla RE85-korkeaseospolttoainetta vanhaan autoon on monia. RE85-polttoaine tuottaa 80 % vähemmän CO2-päästöjä ja on siten ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Korkealla kuormituksella ajettaessa RE85:lla saavutetaan korkeampi hyötysuhde kuin bensiinillä ajettaessa. RE85-polttoaine höyrystyy huonosti talvella ja kylmäkäynnistykseen vaaditaan enemmän polttoainetta.
Auton tehomittaukset tehtiin dynamometrissä. Autoon saatiin alkuperäisiin ottomoottorin tehoihin nähden lisää noin 88 hv ja vääntömomentti kasvoi 147 Nm. Nyt hevosvoimia oli noin 233 ja vääntömomentti oli 347 Nm.