Parodontologisen terveydenhoitotyön välineistö ja sen ergonominen käyttö : verkko-oppimateriaalia Metropolia Ammattikorkeakoulun Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman virtuaalitaitopajaan
Sarantila, Nelli; Vedenpää, Soile (2016)
Sarantila, Nelli
Vedenpää, Soile
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612017
Tiivistelmä
Opiskelun ja koulutuksen luonne on muuttunut yhteiskunnan digitalisoituessa. On ammattialoja, joita voidaan opiskella kokonaan verkossa. Suuhygienistikoulutus vaatii kuitenkin edelleen tekemisen kautta oppimista ja potilaan fyysistä kohtaamista. Jotta suuhygienistiopiskelijalla olisi valmiudet potilaan kohtaamiseen ja tarvittavien toimenpiteiden suorittamiseen, täytyy opiskelijalla olla tiedolliset valmiudet ensin hallussa. Tietoja kartuttavaa opiskelua voidaan suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta muun muassa verkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa helppokäyttöistä, interaktiivista ja suomenkielistä verkko-oppimateriaalia suuhygienistikoulutuksen tarpeisiin. Verkko-oppimateriaalin tavoitteena oli, että suuhygienistiopiskelijat saavat uusia virtuaalisia työvälineitä itsenäisen oppimisen tueksi parodontologisen terveydenhoitotyön perusopintoihin.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena soveltamalla tutkimuksellisen kehitystyön menetelmiä. Lähestymistapamme verkko-oppimateriaalin luomiseen oli konstruktiivinen tutkimus, jossa sovelsimme osittain palvelumuotoilun menetelmiä, tarkoituksenamme parantaa jo olemassa olevaa tuotetta.
Opinnäytetyömme kattaa parodontologisessa terveydenhoitotyössä käytettävän perusvälineistön esittelyn, ergonomisen käytön ja huollon, sekä antaa avaimet ergonomiseen työskentelyyn suuhygienistinä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa helppokäyttöistä, interaktiivista ja suomenkielistä verkko-oppimateriaalia suuhygienistikoulutuksen tarpeisiin. Verkko-oppimateriaalin tavoitteena oli, että suuhygienistiopiskelijat saavat uusia virtuaalisia työvälineitä itsenäisen oppimisen tueksi parodontologisen terveydenhoitotyön perusopintoihin.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena soveltamalla tutkimuksellisen kehitystyön menetelmiä. Lähestymistapamme verkko-oppimateriaalin luomiseen oli konstruktiivinen tutkimus, jossa sovelsimme osittain palvelumuotoilun menetelmiä, tarkoituksenamme parantaa jo olemassa olevaa tuotetta.
Opinnäytetyömme kattaa parodontologisessa terveydenhoitotyössä käytettävän perusvälineistön esittelyn, ergonomisen käytön ja huollon, sekä antaa avaimet ergonomiseen työskentelyyn suuhygienistinä.