Työvalmentajien asiantuntijuus muuttuvassa työkentässä : Työvalmentajien asiantuntijuuden kolme ulottuvuutta
Kaura, Jaana-Maria; Pihlajamäki, Anne (2016)
Kaura, Jaana-Maria
Pihlajamäki, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311861
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää miten Tuetun- ja avotyön Etelä-Pohjanmaan alueverkoston jäsenten eli työvalmentajien asiantuntijuus muodostuu heidän työkentässään. Tähän haimme vastauksia kolmen tutkimuskysymyksen avulla: 1) mistä asioista työvalmentajien asiantuntijuus muodostuu, 2) millainen merkitys on verkostolla asiantuntijuuden rakentumisessa ja 3) millaisessa työkentässä osatyökykyisten työvalmentajat työskentelevät.
Empiirinen tutkimusaineistomme muodostui alueverkoston jäsenille suunnatusta kyselystä, toiminnallisesta fokusryhmäkeskustelusta ja kolmesta teemahaastattelusta, joista yksi oli parihaastattelu ja kaksi yksilöhaastattelua. Tutkimuksemme oli kvalititatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysissä käytimme teemoittelua.
Tutkimuksestamme löytyi kolme varsin merkittävää tulosta: työvalmentajien asiantuntijuuden ulottuvuudet, verkoston merkitys asiantuntijuuden muodostumisessa ja työkentän ristiriidat. Tutkimuksemme osoitti työvalmentajien asiantuntijuuden muodostuvan kolmesta ulottuvuudesta. Näitä ovat yksilöllinen-, yhteisöllinen- ja kehittämisen ulottuvuus. Työvalmentajien asiantuntijuuden yksilöllinen ulottuvuus koostuu tiedoista, taidoista ja hiljaisesta tiedosta. Yhteisöllinen ulottuvuus tuo esiin sen, että asiantuntijuus ei muodostu ainoastaan yksilön ominaisuuksista vaan yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa. Kehittämisen ulottuvuus merkitsee sitä, että nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa asiantuntijan täytyy jatkuvasti kehittää itseään, työtään, työyhteisöään sekä pyrkiä vaikuttamaan myös yhteiskunnallisesti. Tutkimuksemme mukaan verkoston merkitys näyttäytyi puolestaan viitenä erilaisena tilana: vertaistuen-, oppimisen-, tiedontuottamisen-, kehittämisen- ja voimaantumisen tiloina. Nämä vaikuttavat keskeisesti työvalmentajien asiantuntijuuden muodostumiseen. Tutkimuksemme kolmantena merkittävänä tuloksena tuli esiin työvalmentajien työkentän haasteellisuus. Työkenttä on tällä hetkellä suuressa muutostilassa ja löysimme siitä useita ristiriitoja.
Yleisesti sosiaalialan työtä kuvastaa sen näkymätön luonne, joka tuli esiin myös työvalmentajien keskustelussa. Tämän vuoksi tutkimuksemme tarkoituksena on myös tehdä näkyväksi työvalmentajien asiantuntijuutta ja työkentän ristiriitoja.
Empiirinen tutkimusaineistomme muodostui alueverkoston jäsenille suunnatusta kyselystä, toiminnallisesta fokusryhmäkeskustelusta ja kolmesta teemahaastattelusta, joista yksi oli parihaastattelu ja kaksi yksilöhaastattelua. Tutkimuksemme oli kvalititatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysissä käytimme teemoittelua.
Tutkimuksestamme löytyi kolme varsin merkittävää tulosta: työvalmentajien asiantuntijuuden ulottuvuudet, verkoston merkitys asiantuntijuuden muodostumisessa ja työkentän ristiriidat. Tutkimuksemme osoitti työvalmentajien asiantuntijuuden muodostuvan kolmesta ulottuvuudesta. Näitä ovat yksilöllinen-, yhteisöllinen- ja kehittämisen ulottuvuus. Työvalmentajien asiantuntijuuden yksilöllinen ulottuvuus koostuu tiedoista, taidoista ja hiljaisesta tiedosta. Yhteisöllinen ulottuvuus tuo esiin sen, että asiantuntijuus ei muodostu ainoastaan yksilön ominaisuuksista vaan yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa. Kehittämisen ulottuvuus merkitsee sitä, että nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa asiantuntijan täytyy jatkuvasti kehittää itseään, työtään, työyhteisöään sekä pyrkiä vaikuttamaan myös yhteiskunnallisesti. Tutkimuksemme mukaan verkoston merkitys näyttäytyi puolestaan viitenä erilaisena tilana: vertaistuen-, oppimisen-, tiedontuottamisen-, kehittämisen- ja voimaantumisen tiloina. Nämä vaikuttavat keskeisesti työvalmentajien asiantuntijuuden muodostumiseen. Tutkimuksemme kolmantena merkittävänä tuloksena tuli esiin työvalmentajien työkentän haasteellisuus. Työkenttä on tällä hetkellä suuressa muutostilassa ja löysimme siitä useita ristiriitoja.
Yleisesti sosiaalialan työtä kuvastaa sen näkymätön luonne, joka tuli esiin myös työvalmentajien keskustelussa. Tämän vuoksi tutkimuksemme tarkoituksena on myös tehdä näkyväksi työvalmentajien asiantuntijuutta ja työkentän ristiriitoja.