S2-kielen kuvallinen tuki : kehittämishanke päiväkoti VillaSukassa
Henttula, Maili (2016)
Lataukset:
Henttula, Maili
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311850
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kerätä päiväkoti VillaSukassa aiemmin käytössä olleita S2-kielen kuvallisia tukivälineitä sekä kehittää uusia välineitä ja koota niistä tuotoksena apuvälinepaketti. Kehittämismenetelmiä hankkeessa olivat: kokeileva toiminta, asiantuntijuus, työyhteisökeskustelut, arviointi, kuvalliset ja kirjalliset tekniikat, menetelmäkirjallisuus, aikaisemman tiedon käyttö ja aiheeseen liittyviin kehittämishankkeisiin tutustuminen. Päiväkodissa oli käytössä esimerkiksi kommunikaatiokuvat, pastillipedagogiikka, syy-seuraus - kortit, selkokieliset kuvitetut sadut ja piirrossadut. Kehittämishankkeen aikana tuotettuja välineitä olivat: Kylli-täti -menetelmä, kynä paperi ja piirtäminen, tunnekortit sekä laulun ja lorun kuvittaminen.
Suurin osa päiväkodin lapsista puhuu äidinkielenään muuta kuin suomen kieltä. Heidän tulisi oppia toiminnallinen kaksikielisyys, jolloin he ymmärtäisivät molempia kieliä ja osaisivat vaihtaa automaattisesti kielestä toiseen. Suomen kielen oppiminen mahdollistaa lasten osallisuutta sekä henkilökohtaista ja yhteiskunnallista menestystä. Hankkeen tavoitteena oli myös motivoida ja innostaa päiväkodin kasvattajia S2-kielen opettamisessa.
Kehittämishanke päiväkodissa kesti marraskuusta 2015 helmikuuhun 2016. Hankkeen toimijoita olivat päiväkodin lapset ja aikuiset sekä nimettyinä henkilöinä päiväkodin johtaja, lastentarhanopettaja ja sosionomi (AMK) opiskelija Turun ammattikorkeakoulusta. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi Tukisukka – kuvallisia ja muita S2-kielen tukemisen välineitä -opas. Opas sisältää lyhyen teoriaosuuden, haastattelujen kautta saatua asiantuntijatietoa sekä esimerkkejä edellä mainituista tuen muodoista. S2-kieli on lyhenne sanoista suomi toisena kielenä.
Suurin osa päiväkodin lapsista puhuu äidinkielenään muuta kuin suomen kieltä. Heidän tulisi oppia toiminnallinen kaksikielisyys, jolloin he ymmärtäisivät molempia kieliä ja osaisivat vaihtaa automaattisesti kielestä toiseen. Suomen kielen oppiminen mahdollistaa lasten osallisuutta sekä henkilökohtaista ja yhteiskunnallista menestystä. Hankkeen tavoitteena oli myös motivoida ja innostaa päiväkodin kasvattajia S2-kielen opettamisessa.
Kehittämishanke päiväkodissa kesti marraskuusta 2015 helmikuuhun 2016. Hankkeen toimijoita olivat päiväkodin lapset ja aikuiset sekä nimettyinä henkilöinä päiväkodin johtaja, lastentarhanopettaja ja sosionomi (AMK) opiskelija Turun ammattikorkeakoulusta. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi Tukisukka – kuvallisia ja muita S2-kielen tukemisen välineitä -opas. Opas sisältää lyhyen teoriaosuuden, haastattelujen kautta saatua asiantuntijatietoa sekä esimerkkejä edellä mainituista tuen muodoista. S2-kieli on lyhenne sanoista suomi toisena kielenä.