Teatteri-ilmiön uudelleen perustamisen manifestin fragmentteja ja sen historiallisia taikapölyjä
Nikkilä, Jussi (2016)
Nikkilä, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311815
Tiivistelmä
Työ avaa utooppisen näkymän mahdollisuudesta perustaa ja suunnitella koko teatteri-ilmiö uudelleen. Aiheeseen liittyviä historiallisia taustoja nostetaan työssä esiin muun muassa Konstantin Stanislavskin, Antonin Artaud’n ja Jerzy Grotowskin teatterillisten lähtökohtien kautta. Olennaisimpana päämääränä on hahmottaa ja artikuloida teatterille laajasti uudenlaisia tehtäviä yhteiskunnassa, arjessa ja yleisesti todellisuuden kokemuksessamme.
Ensimmäisissä luvuissa selvitetään erilaisia syitä miksi tällainen vallankumouksellinen teko voisi olla mahdollinen ja jopa tarpeellinen. Tämän jälkeen avataan aiheeseen liittyvää historiallista taustaa. Viimeisissä luvuissa esitetään kolme uudelleen perustettavan teatterin ydinlinjaa, joiden kautta nostetaan myös esimerkkejä siitä mitä uudelta perustalta toteutuva teatteri voisi käytännössä olla.
Kirjoitustyön ja ajattelun taustana on toiminut myös reilun vuosikymmenen ajan toteutuksessa ollut teatteri- ja tanssitaiteellinen toiminta, joka on ollut työn kirjoittajan ohjaamaa ja organisoimaa. Kyseessä on myös teatteri-ilmiön uudelleen perustamisen manifesti, mutta vasta fragmentaarisena ja tarkoituksenmukaisen keskeneräisenä avauksena.
Työ inspiroi ja kannustaa toimintaan elossaolevamman, kehollisemman, herkemmän ja teatraalisella tavalla luovemman maailman puolesta.
Ensimmäisissä luvuissa selvitetään erilaisia syitä miksi tällainen vallankumouksellinen teko voisi olla mahdollinen ja jopa tarpeellinen. Tämän jälkeen avataan aiheeseen liittyvää historiallista taustaa. Viimeisissä luvuissa esitetään kolme uudelleen perustettavan teatterin ydinlinjaa, joiden kautta nostetaan myös esimerkkejä siitä mitä uudelta perustalta toteutuva teatteri voisi käytännössä olla.
Kirjoitustyön ja ajattelun taustana on toiminut myös reilun vuosikymmenen ajan toteutuksessa ollut teatteri- ja tanssitaiteellinen toiminta, joka on ollut työn kirjoittajan ohjaamaa ja organisoimaa. Kyseessä on myös teatteri-ilmiön uudelleen perustamisen manifesti, mutta vasta fragmentaarisena ja tarkoituksenmukaisen keskeneräisenä avauksena.
Työ inspiroi ja kannustaa toimintaan elossaolevamman, kehollisemman, herkemmän ja teatraalisella tavalla luovemman maailman puolesta.