Åtgärder som främjar delaktighet hos barn med funktionsnedsättning
Friman, Jenny (2016)
Friman, Jenny
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211446
Tiivistelmä
Delaktighet i aktiviteter är viktigt för barns utveckling, hälsa och välmående. Barn med funktionsnedsättning är generellt mindre delaktiga än sina jämnåriga kamrater och stöter ofta på barriärer som hindrar deras delaktighet i aktiviteter. Syftet med detta examensarbete är att kartlägga hur litteraturen beskriver åtgärder som främjar delaktighet i aktiviteter hos barn med funktionsnedsättning. Frågeställningarna är: 1. På vilket sätt kan omgivningen möjliggöra delaktighet i aktiviteter för barn med funktionsnedsättning? 2. Vilka åtgärder i aktiviteten och utförandet möjliggör delaktighet i aktiviteter för barn med funktionsnedsättning? Tillvägagångssättet är en forskningsöversikt som följer Forsberg & Wengströms (2013) riktlinjer för en systematisk litteraturstudie. Sökningen gjordes i databaserna Academic Search Elite (EBSCO), Cinahl (EBSCO) , OTseeker, PubMed, Sage Journals och ScienceDirect. Även den fritt tillgängliga sökmotorn Google Scholar användes. Slutligen inkluderades 14 artiklar som publicerats efter år 2006 och behandlar åtgärder som stödjer delaktighet i aktivitet för barn upp till 18 år med funktionsnedsättning. Resultatet i innehållsanalysen visar att den fysiska och sociala omgivningen kan stödja delaktighet i aktivitet. Resultatet visar även att aktivitetsanpassning och vissa faktorer i aktiviteten främjar delaktighet. Att barnet har de personfaktorerna och den förmåga att utföra som aktiviteten kräver stödjer också deras delaktighet. Slutsatsen av studien är att förbättrandet av faktorer som enligt forskning stödjer delaktighet inte nödvändigtvis är den effektivaste strategin för att maximera delaktighet i aktiviteter. Studien utgör en kartläggning av existerande forskning inom ämnesområdet och belyser behovet av vidare forskning. Participation in activities are important for children’s development, health and wellbeing. Children with disabilities generally experience less participation than their peers and often encounter barriers that hinder their participation in activities. The purpose of this thesis is to plot actions, as described in research, to enable participation in activities for children with disabilities. The research questions are: 1. In which way could the environment enhance participation in activities for children with disabilities? 2. Which actions within the activity and performance enhance participation in activities for children with disabilities? The method used is research summary following the procedure of a systematic review as it is presented by Forsberg and Wengström (2013). In the search for scientific studies the databases Academic Search Elite (EBSCO), Cinahl (EBSCO), OTseeker, PubMed, Sage Journals and ScienceDirect were used. Moreover Google Scholar were used to expand the number of scientific studies. The research summary included 14 articles published later than 2006 which presented empirical research targeting actions enabling participation in activities for children with disabilities up to the age 18. The results of the analysis indicates that the physical and social environment can enable participation in activities. Fur-thermore adaptation of activities and certain elements within the activity were found to be facilitators of participation. The childs’occupational performance of can support their participation in activities. The conclusion of this study is that improving the factors found to support participation is not necessary the most effective strategy to maximize participation in activities. This study represents a survey of existing research in the area of actions enabling participation for children with disabilities and highlights the need for further research.