User-orientation in Facility Service Design : Case: JAMK University of Applied Sciences
Jokinen, Heidi (2016)
Jokinen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palvelut Turbiinitaloon, joka tulee sisältämään työskentely- ja oppimisympäristöjä Jyväskylän ammattikorkeakoulun henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tavoitteena oli tutkia, millaisia toimitilapalveluita pidettiin tärkeinä käyttäjien näkökulmasta kyseisessä kiinteistössä. Hyödyntämällä palvelumuotoilun lähestymistapaa selvitettiin käyttäjälähtöisiä palveluja tukemaan kiinteistössä tapahtuvaa pääasiallista toimintaa.
Tutkimus tehtiin käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aluksi tutustuttiin palvelumuotoiluprosessiin, jotta löydettiin sopivia tapoja soveltaa sitä opinnäytetyöhön. Yritysnäkökulmaa ja Turbiinitalon nykytilaa tutkittiin haastattelemalla kiinteistön omistajaa. Palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntämällä pyrittiin syvällisen ymmärryksen saamiseen tulevien käyttäjien palvelutarpeista. Sitä varten tehtiin teemahaastatteluja Turbiinitaloon muuttavalle henkilökunnalle ja opiskelijoille.
Tuloksina esitettiin tulevien käyttäjien palvelutarpeet. Tutkimuksesta selvisi, että tärkeimpinä työskentelyä ja oppimista tukevina palveluina pidetään ruokapalveluja, tietoverkko- ja IT tukipalveluja, tilasuunnittelua, toimistotarvikepalveluja sekä liikunta- ja hyvinvointipalveluja. Tärkeämpänä asiana työ- ja oppimisympäristössä nähtiin kuitenkin enemmän tilojen tuomat hyödyt kuin laaja palveluntarjonta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toteuttamalla kaikki tai osa palvelutarpeista Turbiinitalossa.
Tutkimus tehtiin käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aluksi tutustuttiin palvelumuotoiluprosessiin, jotta löydettiin sopivia tapoja soveltaa sitä opinnäytetyöhön. Yritysnäkökulmaa ja Turbiinitalon nykytilaa tutkittiin haastattelemalla kiinteistön omistajaa. Palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntämällä pyrittiin syvällisen ymmärryksen saamiseen tulevien käyttäjien palvelutarpeista. Sitä varten tehtiin teemahaastatteluja Turbiinitaloon muuttavalle henkilökunnalle ja opiskelijoille.
Tuloksina esitettiin tulevien käyttäjien palvelutarpeet. Tutkimuksesta selvisi, että tärkeimpinä työskentelyä ja oppimista tukevina palveluina pidetään ruokapalveluja, tietoverkko- ja IT tukipalveluja, tilasuunnittelua, toimistotarvikepalveluja sekä liikunta- ja hyvinvointipalveluja. Tärkeämpänä asiana työ- ja oppimisympäristössä nähtiin kuitenkin enemmän tilojen tuomat hyödyt kuin laaja palveluntarjonta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toteuttamalla kaikki tai osa palvelutarpeista Turbiinitalossa.