Brändin tunnettuuden kehittäminen elämyksellisyyden avulla : Case: Marks & Spencer Jyväskylä
Ryynänen, Kaija (2016)
Ryynänen, Kaija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204618
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja yrityksen tunnettuuden lisäämiseen elämyksellisyyden avulla sekä brändin mielikuvien syntymiseen ja vahvistamiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui brändin rakentamisen ja elämyksellisyyden ympärille. Brändin rakentamisessa pääteemoina olivat markkinointi, tunnettuus ja brändiuskollisuus. Elämyksellisyydessä käytettiin Lapin Elämysteollisuuden osaamiskeskus LEO:n elämyskolmio-mallia sekä kokemisen eri tasoja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin Jyväskylän myymälässä Marks & Spencer Finlandin 1-vuotissyntymäpäiväviikolla lokakuussa 2015. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake, johon liikkeessä asioineet asiakkaat saivat vastata. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Aineistoa analysoitiin Webropol-ohjelmalla.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Marks & Spencerin asiakastyytyväisyys on hyvä niin palvelun kuin myymälän siisteydenkin suhteen. Kehitettäviä kohteita ovat yrityksen näkyvyys ja tuotetarjonta. Elämyksellisyyden eri elementit eivät ole riittäviä elämyksen syntymiseksi. Brändistä ei ole selkeitä mielikuvia, mutta pohja mielikuville on pääosin positiivinen. Mielikuvien vahvistamiseen tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi Food-elintarvikeosaston markkinointia tulee kehittää.
Tutkimuksen perusteella saatiin koottua niin käytännön vinkkejä kuin teoriatietoakin yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen asiakasnäkökulmasta. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tunnettuuden kehittämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui brändin rakentamisen ja elämyksellisyyden ympärille. Brändin rakentamisessa pääteemoina olivat markkinointi, tunnettuus ja brändiuskollisuus. Elämyksellisyydessä käytettiin Lapin Elämysteollisuuden osaamiskeskus LEO:n elämyskolmio-mallia sekä kokemisen eri tasoja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin Jyväskylän myymälässä Marks & Spencer Finlandin 1-vuotissyntymäpäiväviikolla lokakuussa 2015. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake, johon liikkeessä asioineet asiakkaat saivat vastata. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Aineistoa analysoitiin Webropol-ohjelmalla.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Marks & Spencerin asiakastyytyväisyys on hyvä niin palvelun kuin myymälän siisteydenkin suhteen. Kehitettäviä kohteita ovat yrityksen näkyvyys ja tuotetarjonta. Elämyksellisyyden eri elementit eivät ole riittäviä elämyksen syntymiseksi. Brändistä ei ole selkeitä mielikuvia, mutta pohja mielikuville on pääosin positiivinen. Mielikuvien vahvistamiseen tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi Food-elintarvikeosaston markkinointia tulee kehittää.
Tutkimuksen perusteella saatiin koottua niin käytännön vinkkejä kuin teoriatietoakin yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen asiakasnäkökulmasta. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tunnettuuden kehittämisessä.