Costa Rican imago ekomatkailumaana
Aakko, Minna (2016)
Aakko, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka suomalaiset kokevat ekomatkailun sekä minkälainen mielikuva Costa Ricasta on suomalaisten matkailijoiden keskuudessa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten vastaajista ne, jotka ovat käyneet kyseisessä maassa, kokevat ekomatkailun toimivuuden. Työn toimeksiantajana on suomalainen matkailusivusto Rantapallo.
Aihe on erityisen ajankohtainen, koska mediassa puhutaan nykypäivänä paljon ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, mihin myös matkailuala vaikuttaa negatiivisesti omalta osaltaan. Matkailuala on alati kasvava ja suuri bisnes maailmalla. Erityisesti liikenne- ja kuljetus-palveluiden päästöt ovat yksi eniten saastuttavimmista alueista matkailualalla. Ihmisten ympäristötietoisuus on kasvanut huimasti viimeisten 50 vuoden aikana. Ilmastonmuutoksesta puhutaan paljon ja sitä myöten myös ekomatkailu on lisääntynyt.
Viime vuosina Costa Rica on noussut paljon esille mediassa nimenomaan ekomatkailusta ja siihen liittyvistä aiheista puhuttaessa. Voidaan myös päätellä, että maan tunnettavuus on kasvussa, koska lentoyhtiöt lisäävät lentoliikennettä kyseiseen maahan sekä matkailulehdet netissä arvostelevat Costa Rican matkakohteita hyvin arvosanoin.
Raportissa tutustutaan Costa Rican maakohtaiseen tietoon sekä sen saavutettavuuteen Suomesta. Lisäksi kerrotaan erilaisista palveluista matkailijoille sekä Costa Rican esiintyvyydestä mediassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ekomatkailusta sekä matkakohteen imagosta ja sen muodostumisesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn avulla ja siihen saatiin yhteensä 115 vastausta. Kysely luotiin sähköiselle Webropol – alustalle ja vastauksia kerättiin Rantapallon sivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kyselyn linkki oli auki 1.2.2016 - 15.2.2016 välisenä aikana.
Yhteenvetona tuloksista voidaan sanoa, että tutkimukseen vastanneet suomalaiset matkailijat ymmärtävät termin ekomatkailu sekä siihen liittyvät käytännön periaatteet, mutta eivät mat-kustaessaan koe henkilökohtaisesti tärkeäksi näitä valintoja. Vastaajat, jotka olivat vierailleet Costa Ricassa, kokivat ekomatkailun ja siihen liittyvien aktiviteettien olleen helposti saatavilla. Lisäksi miellyttävä ilmasto ja monimuotoinen luonto nousivat vastauksista selkeästi esille. Ne, jotka eivät olleet aikaisemmin vierailleet Costa Ricassa, mieltävät maan suhteellisen turvalliseksi matkustaa, mutta eivät olleet tietoisia maan vahvasta panostuksesta luonnonsuojeluun.
Aihe on erityisen ajankohtainen, koska mediassa puhutaan nykypäivänä paljon ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, mihin myös matkailuala vaikuttaa negatiivisesti omalta osaltaan. Matkailuala on alati kasvava ja suuri bisnes maailmalla. Erityisesti liikenne- ja kuljetus-palveluiden päästöt ovat yksi eniten saastuttavimmista alueista matkailualalla. Ihmisten ympäristötietoisuus on kasvanut huimasti viimeisten 50 vuoden aikana. Ilmastonmuutoksesta puhutaan paljon ja sitä myöten myös ekomatkailu on lisääntynyt.
Viime vuosina Costa Rica on noussut paljon esille mediassa nimenomaan ekomatkailusta ja siihen liittyvistä aiheista puhuttaessa. Voidaan myös päätellä, että maan tunnettavuus on kasvussa, koska lentoyhtiöt lisäävät lentoliikennettä kyseiseen maahan sekä matkailulehdet netissä arvostelevat Costa Rican matkakohteita hyvin arvosanoin.
Raportissa tutustutaan Costa Rican maakohtaiseen tietoon sekä sen saavutettavuuteen Suomesta. Lisäksi kerrotaan erilaisista palveluista matkailijoille sekä Costa Rican esiintyvyydestä mediassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ekomatkailusta sekä matkakohteen imagosta ja sen muodostumisesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn avulla ja siihen saatiin yhteensä 115 vastausta. Kysely luotiin sähköiselle Webropol – alustalle ja vastauksia kerättiin Rantapallon sivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kyselyn linkki oli auki 1.2.2016 - 15.2.2016 välisenä aikana.
Yhteenvetona tuloksista voidaan sanoa, että tutkimukseen vastanneet suomalaiset matkailijat ymmärtävät termin ekomatkailu sekä siihen liittyvät käytännön periaatteet, mutta eivät mat-kustaessaan koe henkilökohtaisesti tärkeäksi näitä valintoja. Vastaajat, jotka olivat vierailleet Costa Ricassa, kokivat ekomatkailun ja siihen liittyvien aktiviteettien olleen helposti saatavilla. Lisäksi miellyttävä ilmasto ja monimuotoinen luonto nousivat vastauksista selkeästi esille. Ne, jotka eivät olleet aikaisemmin vierailleet Costa Ricassa, mieltävät maan suhteellisen turvalliseksi matkustaa, mutta eivät olleet tietoisia maan vahvasta panostuksesta luonnonsuojeluun.