TYÖSSÄOPPIMISEN VAIKUTUS OPPIMISEEN JA TYÖLLISTYMISEEN : Case Mekaaninen kunnossapitokoulutus
Hast, Heikki (2016)
Hast, Heikki
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710355
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli työssäoppimisen vaikutus oppimiseen ja työllistymiseen ja se tehtiin Ammattiopisto Lappian tekniikan alan aikuiskoulutukselle. Tutkimus rajattiin koskemaan syksyllä 2015 alkanutta mekaanisen kunnossapi-don koulutusta. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä olivat mekaanisen kunnossapitokoulutuksen kautta tapahtuva oppiminen, työssäoppimisjakson vaikutus ammatilliseen kehittymiseen ja työssäoppimisjakson mahdolliset työllistymisvaikutukset.
Tämän tutkimuksen taustalla oli tarve selvittää se, miten opiskelijat oppivat ja kehittyvät työssäoppimisjakson aikana aidoissa työympäristöissä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehittää tekniikan alan koulutuksia ja työssäoppimisjaksoja oppilaitosten ja työelämän tarpeisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelulomakkeen avulla. Haastattelulomakkeessa oli kymmenen väittämää ja neljä avointa kysymystä. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja tutkimustulokset esiteltiin opinnäytetyössä myös kuvioin.
Tutkimustulosten mukaan nykyinen olemassa oleva työssäoppimismalli toimi hyvin ja työssäoppimisella nähtiin olevan suuri merkitys ammatillista kehittymistä ajatellen. Työssäoppimiseen, kuten muuhunkin kehittymiseen, liittyvät olennaisesti opiskelijan sisäinen motivaatio ja asenne opiskelua sekä työssäoppimista kohtaan.
Työssäoppimisen soveltaminen käytäntöön voidaan toteuttaa vain yhteistyöyritysten avulla. Työssäoppimispaikkojen saatavuus määrää sen, miten oppilaitoksilla on mahdollisuuksia järjestää koulutuksia siten, että tärkeä osa oppimisesta reflektoituu työssäoppimiskokemusten kautta. Työssäoppimispaikkojen vakiintuminen osaksi koulutuksia asettaa myös omat haasteensa.
Tämän tutkimuksen taustalla oli tarve selvittää se, miten opiskelijat oppivat ja kehittyvät työssäoppimisjakson aikana aidoissa työympäristöissä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehittää tekniikan alan koulutuksia ja työssäoppimisjaksoja oppilaitosten ja työelämän tarpeisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelulomakkeen avulla. Haastattelulomakkeessa oli kymmenen väittämää ja neljä avointa kysymystä. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja tutkimustulokset esiteltiin opinnäytetyössä myös kuvioin.
Tutkimustulosten mukaan nykyinen olemassa oleva työssäoppimismalli toimi hyvin ja työssäoppimisella nähtiin olevan suuri merkitys ammatillista kehittymistä ajatellen. Työssäoppimiseen, kuten muuhunkin kehittymiseen, liittyvät olennaisesti opiskelijan sisäinen motivaatio ja asenne opiskelua sekä työssäoppimista kohtaan.
Työssäoppimisen soveltaminen käytäntöön voidaan toteuttaa vain yhteistyöyritysten avulla. Työssäoppimispaikkojen saatavuus määrää sen, miten oppilaitoksilla on mahdollisuuksia järjestää koulutuksia siten, että tärkeä osa oppimisesta reflektoituu työssäoppimiskokemusten kautta. Työssäoppimispaikkojen vakiintuminen osaksi koulutuksia asettaa myös omat haasteensa.