Mobiilikirjaamisen kehittäminen Hattulan kotihoidossa
Lerssi, Pekka (2016)
Lerssi, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110965
Tiivistelmä
Kotihoidon turvin kotona asuvien ikäihmisten määrä on kasvanut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Kotiin tarjottavien kotihoitopalveluiden tavoitteena on tukea ikäihmisen kotona selviämistä mahdollisimman pitkään ja edesauttaa toimintakyvyn säilymistä. Jotta nykyisellä niukalla kotihoidon henkilöstömäärällä pystytään turvaamaan laadukkaat kotihoidon palvelut kaikkialla Suomessa, on välttämätöntä hyödyntää uutta teknologiaa osana ikäihmisten hoitoa ja näin vapauttaa mahdollisimman suuri määrä kotihoidon henkilöstön työajasta kliiniseen hoitotyöhön.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Hattulan kunnan kotihoidon hoitotyön kirjaamisen laatua. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia kotihoidon mobiilisovelluksen käyttöönotto aiheutti hoitotyön kirjaamisen sisällössä sekä millaisia kehittämistarpeita kirjaamisessa oli. Lisäksi selvitettiin, millainen kirjaamiskäytäntö soveltuu parhaiten Hattulan kotihoidon käyttöön. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Laadullisena aineistona käytettiin kotihoidon työntekijöiden asiakkaista kirjaamia hoitotyön päivittäiskirjauksia ja määrällisenä aineistona työntekijöille tehdyn verkkokyselyn vastauksia. Laadullinen aineisto käsiteltiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä ja kvantifioimalla. Määrällinen aineisto esitettiin kuvailevilla tunnusluvuilla.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan, että hoitotyön kirjaaminen muuttui sisällöltään monipuolisemmaksi kun mobiilikirjaaminen oli otettu käyttöön mutta teemat, joista yleisimmin kirjattiin, säilyivät lähes ennallaan. Keskimääräinen kirjaamisen tiheys ja kirjausten pituus kasvoivat. Hoitajat kokivat mobiilisovelluksen käytön positiivisena. Sovelluksen käytöllä koettiin olevan positiivisia vaikutuksia hoitajan työhön ja kotihoidon asiakkaan hoitoon. Kehittämistarpeina nousi esiin mobiilisovelluksen ominaisuuksiin, kirjaamiskäytäntöön, kotihoidon organisaatioon sekä kirjaamisessa käytettävään luokitukseen liittyviä tekijöitä.
Kehittämistarpeista noussutta kirjaamiskäytäntöä jatkokehitettiin työntekijöiden kanssa ideariihi -työskentelyllä. Jatkokehittämisen tuloksena todettiin, että kirjaamisen tulee olla asiakaslähtöistä ja monipuolisesti kotihoidon asiakkaan vointia kuvailevaa. Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää kotihoidon asiakkaiden, heidän omaistensa ja yhteistyötahojen kokemuksia kotihoidon mobiilikirjaamisesta sekä mobiilisovelluksella kirjatun tiedon hyödyntämistä kotihoidon organisaation ulkopuolella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Hattulan kunnan kotihoidon hoitotyön kirjaamisen laatua. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia kotihoidon mobiilisovelluksen käyttöönotto aiheutti hoitotyön kirjaamisen sisällössä sekä millaisia kehittämistarpeita kirjaamisessa oli. Lisäksi selvitettiin, millainen kirjaamiskäytäntö soveltuu parhaiten Hattulan kotihoidon käyttöön. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Laadullisena aineistona käytettiin kotihoidon työntekijöiden asiakkaista kirjaamia hoitotyön päivittäiskirjauksia ja määrällisenä aineistona työntekijöille tehdyn verkkokyselyn vastauksia. Laadullinen aineisto käsiteltiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä ja kvantifioimalla. Määrällinen aineisto esitettiin kuvailevilla tunnusluvuilla.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan, että hoitotyön kirjaaminen muuttui sisällöltään monipuolisemmaksi kun mobiilikirjaaminen oli otettu käyttöön mutta teemat, joista yleisimmin kirjattiin, säilyivät lähes ennallaan. Keskimääräinen kirjaamisen tiheys ja kirjausten pituus kasvoivat. Hoitajat kokivat mobiilisovelluksen käytön positiivisena. Sovelluksen käytöllä koettiin olevan positiivisia vaikutuksia hoitajan työhön ja kotihoidon asiakkaan hoitoon. Kehittämistarpeina nousi esiin mobiilisovelluksen ominaisuuksiin, kirjaamiskäytäntöön, kotihoidon organisaatioon sekä kirjaamisessa käytettävään luokitukseen liittyviä tekijöitä.
Kehittämistarpeista noussutta kirjaamiskäytäntöä jatkokehitettiin työntekijöiden kanssa ideariihi -työskentelyllä. Jatkokehittämisen tuloksena todettiin, että kirjaamisen tulee olla asiakaslähtöistä ja monipuolisesti kotihoidon asiakkaan vointia kuvailevaa. Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää kotihoidon asiakkaiden, heidän omaistensa ja yhteistyötahojen kokemuksia kotihoidon mobiilikirjaamisesta sekä mobiilisovelluksella kirjatun tiedon hyödyntämistä kotihoidon organisaation ulkopuolella.