Sulautuvan oppimisen menetelmä korkea-asteen täydennyskoulutuksessa
Sillanpää, Katri (2016)
Sillanpää, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110991
Tiivistelmä
Työ käsittelee sulautuvan oppimisen pedagogisen menetelmän toteuttamista korkea-asteen täydennyskoulutuksen toimintaympäristössä. Työn tavoitteena oli kehittää korkea-asteen täydennyskoulutukseen sulautuvan oppimisen kokonaismalli, joka mukautuu sovellettavaksi erilaisissa täydennyskoulutusohjelmissa kohdeorganisaatio Edutechissa. Mallin tavoitteena oli vastata toimintaympäristön muutokseen, joka on muuttanut myös asiakkaiden tarpeita. Toimintaympäristön muutoksella tarkoitetaan tietoyhteiskunnan kehittymistä ja digitalisaatiota.
Kehittämistyön tarkoituksena oli uudistaa Edutechin koulutusten toteutusmallia vastaamaan tarpeita, joita tietoyhteiskunnan kehittyminen on luonut. Keskeisimpänä tarkoituksena oli luoda sulautuvan oppimisen kokonaismalli, joka on laajasti hyödynnettävissä Edutechin toteuttamissa koulutuksissa, ja jonka voidaan katsoa olevan tunnusomainen, jopa brändätty, ominaisuus Edutechin koulutuspalveluissa. Tarkoituksena oli työn tulosten avulla parantaa asiakaskokemusta asiakkaiden tarpeita vastaavilla tuotteistetuilla koulutuspalveluilla ja näin erottautua muista täydennyskoulutustoimijoista.
Tutkimuksen lähestymistapa oli toimintatutkimus, joka osallistavan luonteensa vuoksi sopi lähestymistavaksi, sillä kehittämisen kohteena oli organisaation toiminta. Tutkimuksessa on havaittavissa piirteitä myös konstruktivistisesta lähestymistavasta, sillä työssä kehitettiin konkreettinen tuotos. Tutkimuksen toteuttamisessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat kirjallisuuskatsaus, asiakaskysely ja workshop-työskentely. Lisäksi työn tekemisessä hyödynnettiin sekundääristä aineistoa PESTE(L)-analyysin muodossa.
Työssä kehitettiin Tampereen teknillisen yliopiston täydennyskoulutuskeskus Edutechille sulautuvan oppimisen kokonaismalli. Malliin liittyy oppijan ja oppimisyhteisön kollaboratiivisen oppimisprosessin kuvaus sekä koulutusorganisaatiolle laadittu prosessimainen toimintamalli PDCA-sykliä mukaillen. Lisäksi työssä kehitettiin sisäisenä tuotteistuksena kokonaismallista visuaalinen kuvaus operatiivista toimintaa tukemaan. Muita tuotteistettuja osioita edustavat ehdotukset lisä- ja liitännäispalveluiksi sopivista verkkototeutuksista.
Edutechin sulautuvan oppimisen malli otetaan pilotointikäyttöön syyslukukauden 2016 alussa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli uudistaa Edutechin koulutusten toteutusmallia vastaamaan tarpeita, joita tietoyhteiskunnan kehittyminen on luonut. Keskeisimpänä tarkoituksena oli luoda sulautuvan oppimisen kokonaismalli, joka on laajasti hyödynnettävissä Edutechin toteuttamissa koulutuksissa, ja jonka voidaan katsoa olevan tunnusomainen, jopa brändätty, ominaisuus Edutechin koulutuspalveluissa. Tarkoituksena oli työn tulosten avulla parantaa asiakaskokemusta asiakkaiden tarpeita vastaavilla tuotteistetuilla koulutuspalveluilla ja näin erottautua muista täydennyskoulutustoimijoista.
Tutkimuksen lähestymistapa oli toimintatutkimus, joka osallistavan luonteensa vuoksi sopi lähestymistavaksi, sillä kehittämisen kohteena oli organisaation toiminta. Tutkimuksessa on havaittavissa piirteitä myös konstruktivistisesta lähestymistavasta, sillä työssä kehitettiin konkreettinen tuotos. Tutkimuksen toteuttamisessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat kirjallisuuskatsaus, asiakaskysely ja workshop-työskentely. Lisäksi työn tekemisessä hyödynnettiin sekundääristä aineistoa PESTE(L)-analyysin muodossa.
Työssä kehitettiin Tampereen teknillisen yliopiston täydennyskoulutuskeskus Edutechille sulautuvan oppimisen kokonaismalli. Malliin liittyy oppijan ja oppimisyhteisön kollaboratiivisen oppimisprosessin kuvaus sekä koulutusorganisaatiolle laadittu prosessimainen toimintamalli PDCA-sykliä mukaillen. Lisäksi työssä kehitettiin sisäisenä tuotteistuksena kokonaismallista visuaalinen kuvaus operatiivista toimintaa tukemaan. Muita tuotteistettuja osioita edustavat ehdotukset lisä- ja liitännäispalveluiksi sopivista verkkototeutuksista.
Edutechin sulautuvan oppimisen malli otetaan pilotointikäyttöön syyslukukauden 2016 alussa.