Ensiapukoulutus ammattiautoilijoille
Hautala, Petri (2016)
Hautala, Petri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010857
Tiivistelmä
Liikenneturvan tilastojen mukaan Suomessa menehtyi vuonna 2015 74 henkilöä liikenneonnettomuuksissa, joissa oli mukana raskas ajoneuvo. Saksan autoliitto ADAC:in koordinoimassa tutkimuksessa kävi ilmi, että Euroopan tieliikenteessä menehtyy vuosittain noin 30 000 henkilöä, joista puolet minuuttien aikana onnettomuuden tapahduttua. Kuolonuhrien määrää olisi mahdollista alentaa merkittävästi, jos jokaisella tiellä liikkujalla olisi hyvät ensiaputaidot. Tutkimusten mukaan tielläliikkujat kuten ammattiautoilijat yliarvioivat ensiaputaitojaan. Lisäksi ensiaputaidot ruostuvat, jos niitä ei harjoittele säännöllisesti.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää ensiapukoulutus ammattiautoilijoille ja kerätä kokemuksia ensiavun opettamisesta. Opinnäytetyön tavoite oli päivittää koulutukseen osallistuvien hätäensiavun tiedot ja taidot sekä arvioida koulutuksen laatua kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyössä toteutetun koulutuksen pohjana toimi "SPR:n ensiapukurssi kuorma-autokuljettajille 7 tuntia", johon lisättiin yksi oppitunti aiheena vierasesine hengitysteissä ja palovammat. Kuorma-autokuljettajien tulee lain ohjaamana käydä ammatillista jatkokoulutusta viiden vuoden välein 35 tuntia. Opinnäytetyössä toteutettu koulutus käy ammattipätevyyden jatkokoulutukseen, josta koulutettavat saivat ammattipätevyysmerkinnän opiskeltuaan seitsemän tuntia. Lisäksi kouluttavat saivat SPR:n hatäensiapukurssi 8 t todistuksen käytyään lisäoppitunnin.
Koulutuksen kohderyhmä oli työn tilaaja SecOne Oy:n 12 kuorma-autokuljettajaa. Kahdeksan tuntia kestäneen koulutuspäivän aikana käytiin läpi neljä oppijaksoa, joiden aiheita olivat onnettomuustilanne raskaassa liikenteessä, henkeä uhkaavat ensiaputilanteet ja yleisimmät sairaskohtaukset, aikuisen peruselvytys sekä tapaturmien ehkäiseminen, terveyttä ja työturvallisuutta edistävät tekijät. Lisäksi koulutuspäivä piti sisällään käytännön harjoittelua kuten ei-hereillä olevan henkilön kylkiasentoon kääntäminen ja aikuisen ihmisen peruselvytys defibrillaattoria käyttäen. Koulutuksen lopuksi koulutettavat täyttivät kyselylomakkeen, jolla arvioitiin koulutuksen laatua.
Kyselylomakkeessa pyydettiin koulutukseen osallistuneita arvioimaan opetuksen ja koulutuksen laatua liittyen opetusmateriaaliin, teoria- ja käytännönopetukseen ja kouluttajan opetustaitoihin. Lisäksi vastaajilta pyydettiin arviointia koulutuksen sisällöstä oman työn kannalta, koulutuksen vahvuuksista ja heikkouksista sekä mistä ensiapuasioihin liittyvistä asioista olisi toivonut lisää koulutusta.
Opinnäytetyönä toteutetussa koulutuksessa pidettiin erittäin hyvänä tai hyvänä opetusmateriaalia, teoriaopetusta ja käytännön harjoituksia sekä opetustaitoja. Kehitettäviä asioita olivat kohderyhmän tarkempi huomiointi ja kouluttajaresurssit.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää ensiapukoulutus ammattiautoilijoille ja kerätä kokemuksia ensiavun opettamisesta. Opinnäytetyön tavoite oli päivittää koulutukseen osallistuvien hätäensiavun tiedot ja taidot sekä arvioida koulutuksen laatua kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyössä toteutetun koulutuksen pohjana toimi "SPR:n ensiapukurssi kuorma-autokuljettajille 7 tuntia", johon lisättiin yksi oppitunti aiheena vierasesine hengitysteissä ja palovammat. Kuorma-autokuljettajien tulee lain ohjaamana käydä ammatillista jatkokoulutusta viiden vuoden välein 35 tuntia. Opinnäytetyössä toteutettu koulutus käy ammattipätevyyden jatkokoulutukseen, josta koulutettavat saivat ammattipätevyysmerkinnän opiskeltuaan seitsemän tuntia. Lisäksi kouluttavat saivat SPR:n hatäensiapukurssi 8 t todistuksen käytyään lisäoppitunnin.
Koulutuksen kohderyhmä oli työn tilaaja SecOne Oy:n 12 kuorma-autokuljettajaa. Kahdeksan tuntia kestäneen koulutuspäivän aikana käytiin läpi neljä oppijaksoa, joiden aiheita olivat onnettomuustilanne raskaassa liikenteessä, henkeä uhkaavat ensiaputilanteet ja yleisimmät sairaskohtaukset, aikuisen peruselvytys sekä tapaturmien ehkäiseminen, terveyttä ja työturvallisuutta edistävät tekijät. Lisäksi koulutuspäivä piti sisällään käytännön harjoittelua kuten ei-hereillä olevan henkilön kylkiasentoon kääntäminen ja aikuisen ihmisen peruselvytys defibrillaattoria käyttäen. Koulutuksen lopuksi koulutettavat täyttivät kyselylomakkeen, jolla arvioitiin koulutuksen laatua.
Kyselylomakkeessa pyydettiin koulutukseen osallistuneita arvioimaan opetuksen ja koulutuksen laatua liittyen opetusmateriaaliin, teoria- ja käytännönopetukseen ja kouluttajan opetustaitoihin. Lisäksi vastaajilta pyydettiin arviointia koulutuksen sisällöstä oman työn kannalta, koulutuksen vahvuuksista ja heikkouksista sekä mistä ensiapuasioihin liittyvistä asioista olisi toivonut lisää koulutusta.
Opinnäytetyönä toteutetussa koulutuksessa pidettiin erittäin hyvänä tai hyvänä opetusmateriaalia, teoriaopetusta ja käytännön harjoituksia sekä opetustaitoja. Kehitettäviä asioita olivat kohderyhmän tarkempi huomiointi ja kouluttajaresurssit.