Miten suunnitella verkkosivut kansainvälisille markkinoille : – Kohdemaana Japani
Dianoff, Katja (2016)
Dianoff, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010838
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on selvittää, miten kulttuurit vaikuttavat kansainvälisessä ja japanilaisessa verkkosivusuunnittelussa ja mitä asioita suunnittelijan tulisi ottaa huomioon, jotta vierasmaalaiselle kohdeyleisölle tehdyt sivut välittyisivät kulttuurille sopivana kokonaisuutena. Japanilaiset verkkosivut ovat ulkonäöltään ja kieleltään hyvin erilaiset verrattuna suomalaisiin verkkosivuihin ja haluan selvittää, mistä nämä erot johtuvat. Tutkielmassani pohdin japanilaisia verkkosivuja Geert Hofsteden kulttuurimallien kautta. Kerron myös verkkosivujen perusteista ja erilaisten kulttuurien tunnuspiirteistä.
Valitsin tutkimukseni aiheen, koska se auttaa minua ammatissani graafisena suunnittelijana ja verkkosivujen tekijänä. Olen myös suunnittelut suomalaistuotteita sisältävän verkkokaupan perustamista Japanin markkinoille. Uskon, että tutkielmastani voi olla hyötyä yrityksille ja verkkosivusuunnittelijoille, jotka ovat kiinnostuneita kansainvälisyydestä ja verkkosivujen lokalisoinnista.
Tutkielmassani päädyin johtopäätökseen, että Hofsteden kulttuurimalleista on apua kansainvälisessä verkkosivusuunnittelussa. Mallien vuorovaikutusta keskenään pitäisi tutkia kuitenkin syvemmin. Kulttuurimallien pohjalta ei löydy valmiita vastauksia verkkosivusuunnitteluun, mutta niiden kautta voi ymmärtää kulttuurien erilaisuutta paremmin. Havaintojen ja teorioiden pohjalta voi tehdä onnistunutta verkkosivulokalisointia.
Valitsin tutkimukseni aiheen, koska se auttaa minua ammatissani graafisena suunnittelijana ja verkkosivujen tekijänä. Olen myös suunnittelut suomalaistuotteita sisältävän verkkokaupan perustamista Japanin markkinoille. Uskon, että tutkielmastani voi olla hyötyä yrityksille ja verkkosivusuunnittelijoille, jotka ovat kiinnostuneita kansainvälisyydestä ja verkkosivujen lokalisoinnista.
Tutkielmassani päädyin johtopäätökseen, että Hofsteden kulttuurimalleista on apua kansainvälisessä verkkosivusuunnittelussa. Mallien vuorovaikutusta keskenään pitäisi tutkia kuitenkin syvemmin. Kulttuurimallien pohjalta ei löydy valmiita vastauksia verkkosivusuunnitteluun, mutta niiden kautta voi ymmärtää kulttuurien erilaisuutta paremmin. Havaintojen ja teorioiden pohjalta voi tehdä onnistunutta verkkosivulokalisointia.