Sisäisen markkinoinnin ja esimiestoiminnan merkitys työtyytyväisyydelle
Tuunainen, Teemu (2006)
Tuunainen, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee työtyytyväisyyttä ja sitä, miten yritys voi vaikuttaa siihen hyödyntämällä sisäistä markkinointia sekä kehittämällä esimiestoimintaa. Teoriaosuudessa selvitetään yleisesti työtyytyväisyyttä ja keskitytään tarkemmin sisäisen markkinoinnin osa-alueisiin sekä esimiestoiminnan ja johtajuuden vaatimuksiin ja ominaisuuksiin. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat monet tekijät, tässä opinnäytteessä keskitytään fyysisten tekijöiden sijasta vuorovaikutukseen ja työn itsensä tarjoamiin haasteisiin. Johtaminen ja johtajuus ovat myös kokeneet muutoksia viime vuosien aikana. Tämän päivän ihannejohtaja on vanhan käskevän johtajan sijasta valmentaja, joka valmentaa ja kannustaa alaisiaan huippusuorituksiin. Opinnäytteen empiriaosuus koostuu lomakekyselynä Setele Oy:lle tehdystä henkilöstön tyytyväisyyskyselystä. Sillä selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä ja tyytyväisyyttä työoloihin ja esimiesten toimintaan. Saatujen tulosten perusteella selvitettiin, mitkä asiat ovat hyvin ja esitettiin kehitysehdotuksia, joilla voitaisiin tulevaisuudessa parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä ja sitä kautta heidän tuottavuutta työssään. Tyytyväisyyskyselyn perusteella voitiin todeta, että työolot ovat Setele Oy:ssä hyvällä mallilla. Jokapäiväiset toiminnot toimivat hyvin ja esimiesten toimintaan oltiin tyytyväisiä, vaikka saman tason esimiesten välillä selviä eroja löytyikin. Työntekijöiden väliset suhteet ja työilmapiiri olivat esimerkillisellä tasolla.